Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande,2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s. I samråd med kursledaren)
Dysthe, Olga (1996). The multivoiced classroom: Interactions of writing and classroom discourse. Written communication, 13(3), 385–425.
Eriksson, Jessica; Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. (Andra upplagan) Ingarö: Columbus förlag. (c:a 100 sidor, i samråd med kursledaren)
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red.) (2020). Skrivundervisningens grunder. Malmö: Gleerups. (s.35-101, 263-316)
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. (5. uppdaterad uppl.) Uppsala: Hallgren & Fallgren. (s.17-39, 97-152, 217-243))
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. [reviderad upplaga] Stockholm: Liber. (s. 92-156, 187-202)
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.) (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber.(kapitel 3- 7, 12). (35 s)
Liberg, Caroline & Nordlund, Anna (2019). Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår. Nordic Journal of Literacy Research. Vol 5. No.2 2019, pp 120-139. (19 s)
Lundgren, Ulf P; Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. (Femte utgåvan) (kapitel 7-8). Stockholm: Natur och Kultur. (153 s)
Martinsson, Lena & Reimers, Eva. (2008). Skola i normer. Malmö: Gleerups. (s 7-52)
Simonsson, Nathalie. (2012). Världens viktigaste handledning: om kroppen, känslor. Stockholm: Ordfront. (132 s)
Skantz Åberg, Eva. (2018). Children's collaborative technology-mediated storymaking: instructional challenges in early childhood education. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet. (Tillgänglig via internet) (s 27-46)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. Solna: Skolforskningsinstitutet. (Tillgänglig via internet) (61 s)
Skolverket (2022). Förskoleklassen – ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del. (Tillgänglig via internet) (32 s)
Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr22. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Svensson, Gudrun; Svensson, Jenny; Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet) (162 s)
Wahlström, Ninni. (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (180 s)
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 500 s., tillkommer