Barnbokskatalogen (Kulturrådet). (Tillgänglig via internet).
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021) Akademiskt läsande och skrivande,2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s.)
Ehrlin, Anna (red.) (2020). Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (158 s.)
Knight, Simon & Mercer, Neil. (2015). The role of exploratory talk in classroom search engine tasks. Technology, Pedagogy and Education, 24, 303-319.
Liberg, Caroline (2003. Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget. Utbildning och demokrati. 2003, vol 12, 2, 13-29.
Liberg, Caroline (2020). Att vara lärare - den didaktiska reliefen. I: Lundgren, U. P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.), Lärande, skola och bildning (5:e utgåvan). Stockholm: Natur och Kultur. C:a 20 sidor, i samråd med kursledare.
Liberg, Caroline (2020). Grundläggande färdigheter- att bli medborgare. I: Lundgren, U. P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.), Lärande, skola och bildning, (5:e utgåvan). Stockholm: Natur och Kultur. C:a 20 sidor, i samråd med kursledare.
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.) (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber. (206 s.)
Lindholm, Anna (2019). Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet. (Diss.) Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap 38. Göteborg: Göteborgs universitet. (166 s.)
Malmgren, Lars-Göran (1996). Svenskundervisning i grundskolan. Lund. Studentlitteratur. (s. 54-91)
Westlund, Barbro (2015). Aktiv läskraft, Mellanstadiet. Stockholm: Natur & Kultur. (280 s.)
Öberg, Helena & Lidström, Kristina (2015). Din tur, Adrian. Stockholm: Mirando. (64 s.)
Kursplaner i svenska, svenska som andraspråk.
I övrigt ingår litteratur om ca 900 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.