Allal, Linda. (2013). Teachers’ professional judgement in assessment: a cognitive act and a socially situated practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20, 20–34. (15 s.)
Barnbokskatalogen (Kulturrådet). (Tillgänglig via internet).
Ehrlin, Anna (red.) (2020). Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (158 s.)
Jönsson, Karin (2007). Litteraturarbetets möjligheter: en studie av barns läsning i årskurs F-3. Doktorsavhandling, Lunds universitet. (C:a 100 s., väljes i samråd med kursledaren.) (Tillgänglig via internet.)
Larsson, Åsa & Korsell, Ingela (2014). Nidstången (PAX-serien del 1). Stockholm: Bonnier Carlsen. (142 s.)
Liberg, Caroline (2010). Elevers läs- och skrivutveckling. Stockholm: Skolverket. (20 s.) (Tillgänglig via internet).
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.) (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber. (206 s.)
Schmidt, Catarina. (2014). Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Doktorsavhandling, Örebro Universitet. (C:a 100 s., väljes i samråd med kursledaren.) (Tillgänglig via internet.)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. Solna: Skolforskningsinstitutet. (61 s) (Tillgänglig via internet)
Wedin Åsa. (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet).
Öberg, Helena & Lidström, Kristina (2015). Din tur, Adrian. Stockholm: Mirando. (64 s.)
Kursplaner och styrdokument för svenskämnet.
I övrigt ingår litteratur om ca 600 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.