Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. (5. uppdaterad uppl.) Uppsala: Hallgren & Fallgren. (278 s.)
Jönsson, Karin (2007). Litteraturarbetets möjligheter: en studie av barns läsning i årskurs F-3. Doktorsavhandling, Lunds universitet. (C:a 100 s., väljes i samråd med kursledaren.) (Tillgänglig via internet.)
Ledin, Per. (2013). Den kulturella texten: format och genre. TOKIS (Text- Och Kunskapsutveckling i Skolan) Viden Om Læsning, 13, 6–18. (Tillgänglig via internet.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. (2020). Lärande, skola, bildning. (Femte utgåvan) (kapitel 7, 10). Stockholm: Natur och Kultur. (80 s)
Ridell, Kim. (2020). Genrebegreppets varierade uttryck som skrivdidaktisk resurs i grundskolans tidigare år. Magisteruppsats, Malmö Universitet. (62 s.) (Tillgänglig via internet.)
Schmidt, Catarina. (2014). Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Doktorsavhandling, Örebro Universitet. (C:a 100 s., väljes i samråd med kursledaren.) (Tillgänglig via internet.)
Wennås Brante, Eva, & Godhe, Anna-Lena. (2021). Digitala aktiviteter som stöd för literacyutveckling. Viden Om Literacy, 29, 48–57.
Kursplaner och styrdokument för svenskämnet.
I övrigt ingår litteratur om ca 300 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.