I delkursen studeras språklig variation och förändring i Sverige och Norden både synkront och diakront från omkring 1700 till nutid. Härvid behandlas också minoritetsspråken. Vidare behandlas metoder för att beskriva och analysera språklig variation och förändring samt teoretiska perspektiv på variation och förändring. Dessutom anläggs didaktiska perspektiv på studiet av och användning av äldre texter i undervisningen samt konsekvenserna av sociala, språkliga och kulturella mönsters betydelse vid val av innehåll och arbetsformer i undervisning. Härvid fördjupas också frågan om relationen mellan kunskapssyn och lärande.
Svenska och lärande: Språk och litteratur genom historien
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
.
I delkursen studeras litteraturhistoria från omkring 1700 fram till omkring 1950.Studenten följer och undersöker också något eller några tematiska spår genom att hen gör ett antal nedslag i texter från olika tider.. De tematiska spår som väljs kan vara av olika karaktär och väljs tillsammans med kursens lärare. Likaså sker urvalet av texter tillsammans med kursens lärare. De texter som väljs jämförs och analyseras med hjälp av litteraturvetenskapliga och/eller språkvetenskapliga begrepp och sätts in i sitt historiska sammanhang. Dessutom diskuterar och reflekterar studenten över hur de kunskaper som hen tillägnat sig genom arbetet kan användas vid planering av undervisning i gymnasieskolan.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL726C Svenska och lärande: Språk- och litteraturhistoria, normering och undervisning (genomgången)
Kurslitteratur
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.): Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur (Kapitel 4–6, 8, 9, 12 och 18, 123 s.)
Hårstad, Stian (2016). ”[…] en enkel og saklig innføring i norsk språkhistorie”. Språkhistorie som norskdidaktisk emne – et faghistorisk utsyn. I: Acta didactica Norge. Vol.10, Nr. 3, Art. 9. (17 s.). Tillgänglig via internet
Hårstad, Stian (2016). Læring om normering. Erafaringer fra et språkhistorie-didaktisk eksperiment i lærerutdanninga. I: Acta didactica Norge. Vol.10, Nr. 3, Art. 10. (16 s.). Tillgänglig via internet
Josephson, Olle (2013). Ju: ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige. 4. uppl. Lund: Studentlitteratur (198 s.)
Pettersson, Gertrud (1996 el. senare). Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan och dess utforskande. Lund: Studentlitteratur (Kapitel 1, 2, 7 och 9, 87 s.)
Stroud, Christopher (2013). Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (30 s.)
Sundgren, Eva (red.) (2013, andra upplagan). Sociolingvistik. Solna: Liber (377 s.)
Torp, Arne (2004). Nordiske sprog i fortid og nutid. I: Sletten, Iben Stampe (red.). Nordens sprog med rødder og fødder. København: Nordisk ministerråd. (25 s.). Tillgänglig via internet.
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gellerups. (Kapitel 6, 24 s.)
Ett urval av artiklar som väljs i samråd med kursens lärare (ca 200 s.)
Barry, Peter (2017). Beginning Theory. An Introduction to Literary and Cultural Theory (Fourth Edition). Manchester: Manchester University Press (339 s.)
Elmelund, Jens K. (2006). The rhetoric of powerpoint. Seminar.net - International journal of media, technology and lifelong learning Vol. 2, Issue 1 (17s). Tillgänglig via internet.
Hellspong, Lennart & Ledin, Per (1997). Vägar genom texten: handbok i brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur. (300 s.)
Nordisk kvinnolitteraturhistoria I. I Guds namn (1993). Höganäs: Wiken (eget urval). Tillgänglig via internet
Nordisk kvinnolitteraturhistoria II. Fadershuset (1993). Höganäs: Wiken (eget urval). Tillgänglig via internet
Nordisk kvinnolitteraturhistoria III. Vida världen (1993). Höganäs: Wiken (eget urval). Tillgänglig via internet
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (2009, femte upplagan). Litteraturens historia i Sverige. Stockholm: Norstedts (eget urval)
Olsson, Bernt; Algulin, Ingemar & Sahlin, Johan (2015, sjätte upplagan). Litteraturens historia i världen. Stockholm: Norstedts (eget urval)
Petersson, Margareta (red.) (2011). Världens litteraturer: en gränsöverskridande historia. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (eget urval)
Petersson, Margareta & Schönström Richard (2018). Nordens litteratur. Lund: Studentlitteratur (eget urval)
Pettersson, Gertrud (1996 el. senare). Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan och dess utforskande. Lund: Studentlitteratur (eget urval)
Tenngart, Paul (2010). Litteraturteori. (2. uppdaterade uppl.) Malmö: Gleerups. (197 s.)
Winther Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000). Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur. (205 s.)
Dessutom väljer studenten i samråd med kursens lärare facklitteratur, vetenskapliga artiklar, skönlitterära texter och sakprosa.
Kurslitteratur inom delkurs
Språklig variation och förändring i Sverige och Norden
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.): Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur (Kapitel 4–6, 8, 9, 12 och 18, 123 s.)
Hårstad, Stian (2016). ”[…] en enkel og saklig innføring i norsk språkhistorie”. Språkhistorie som norskdidaktisk emne – et faghistorisk utsyn. I: Acta didactica Norge. Vol.10, Nr. 3, Art. 9. (17 s.). Tillgänglig via internet
Hårstad, Stian (2016). Læring om normering. Erafaringer fra et språkhistorie-didaktisk eksperiment i lærerutdanninga. I: Acta didactica Norge. Vol.10, Nr. 3, Art. 10. (16 s.). Tillgänglig via internet
Josephson, Olle (2013). Ju: ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige. 4. uppl. Lund: Studentlitteratur (198 s.)
Pettersson, Gertrud (1996 el. senare). Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan och dess utforskande. Lund: Studentlitteratur (Kapitel 1, 2, 7 och 9, 87 s.)
Stroud, Christopher (2013). Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (30 s.)
Sundgren, Eva (red.) (2013, andra upplagan). Sociolingvistik. Solna: Liber (377 s.)
Torp, Arne (2004). Nordiske sprog i fortid og nutid. I: Sletten, Iben Stampe (red.). Nordens sprog med rødder og fødder. København: Nordisk ministerråd. (25 s.). Tillgänglig via internet.
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gellerups. (Kapitel 6, 24 s.)
Ett urval av artiklar som väljs i samråd med kursens lärare (ca 200 s.)
Perspektiv på äldre texter
Barry, Peter (2017). Beginning Theory. An Introduction to Literary and Cultural Theory (Fourth Edition). Manchester: Manchester University Press (339 s.)
Elmelund, Jens K. (2006). The rhetoric of powerpoint. Seminar.net - International journal of media, technology and lifelong learning Vol. 2, Issue 1 (17s). Tillgänglig via internet.
Hellspong, Lennart & Ledin, Per (1997). Vägar genom texten: handbok i brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur. (300 s.)
Nordisk kvinnolitteraturhistoria I. I Guds namn (1993). Höganäs: Wiken (eget urval). Tillgänglig via internet
Nordisk kvinnolitteraturhistoria II. Fadershuset (1993). Höganäs: Wiken (eget urval). Tillgänglig via internet
Nordisk kvinnolitteraturhistoria III. Vida världen (1993). Höganäs: Wiken (eget urval). Tillgänglig via internet
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (2009, femte upplagan). Litteraturens historia i Sverige. Stockholm: Norstedts (eget urval)
Olsson, Bernt; Algulin, Ingemar & Sahlin, Johan (2015, sjätte upplagan). Litteraturens historia i världen. Stockholm: Norstedts (eget urval)
Petersson, Margareta (red.) (2011). Världens litteraturer: en gränsöverskridande historia. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (eget urval)
Petersson, Margareta & Schönström Richard (2018). Nordens litteratur. Lund: Studentlitteratur (eget urval)
Pettersson, Gertrud (1996 el. senare). Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan och dess utforskande. Lund: Studentlitteratur (eget urval)
Tenngart, Paul (2010). Litteraturteori. (2. uppdaterade uppl.) Malmö: Gleerups. (197 s.)
Winther Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000). Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur. (205 s.)
Dessutom väljer studenten i samråd med kursens lärare facklitteratur, vetenskapliga artiklar, skönlitterära texter och sakprosa.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).