Ahrenfelt, Bo (2013). Förändring som tillstånd. Lund: Studentlitteratur. (364 s)
Bengtsson, Anna & Necovski, Ida (2021). Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan. Stockholm: Gothia kompetens . (212 s)
Bolman, Lee G. & Deal, Terrence E. (2005) Nya perspektiv på organisation och ledarskap; artisteri, valmöjlighet och ledning. Lund: Studentlitteratur. (427 s)
Eriksson, Margareta. (2015) Nya skolans självvärdering - att förstå och genomföra
lokal utvärdering. Landskrona: GME Förlag AB. (184 s.)
Hirsh, Åsa & Olin, Anette (red.) (2021) Skolutveckling i teori och praktik. Malmö:Gleerups (367 s.)
OECD (2008). Improving School Leadership - Volume 1: Policy Practice, Volume 2: Case Studies on System Leadership - Executive summaries. Tillgänglig via internet. (9 s)
Sandell Ring, Anniqa (2021). Mångfaldens förskola: flerspråkighet, omsorg och
undervisning. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur. Valda delar, ca 100 s.)
Sandberg, Jörgen & Targama, Axel (2013). Ledning och förståelse. Lund: Studentlitteratur. (286 s)
Scherp, Hans-Åke (2013) Lärandebaserad skolutveckling: Lärglädjens
förutsättningar, förverkligande och resultat. Lund: Studentlitteratur (299 s.
Swärd, Ann-Katrin & Westman Andersson, Gunilla (red.) (2022). Specialpedagogisk
verksamhet: för ALLA barn i förskolan. (Upplaga 1:1). Lund: Studentlitteratur. Kap. 3 samt övriga delar valda av studenten
Torkildsen Gyllander, Lisbeth & Nehez, Jaana (2020) Att leda utvecklingsprocesser i
förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (182 s.)
Öqvist, Oscar (2010). Framgångsrikt ledarskap med systemteori: mönster, sammanhang och nya möjligheter. Stockholm: Gothia. (94 s)