Ahrenfelt, Bo.(2013) Förändring som tillstånd. Lund: Studentlitteratur. (364 s)
Bengtsson, Anna & Necovski, Ida (2021). Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan. Stockholm: Gothia Kompetens AB. (212 s)
Bolman, Lee G. & Deal, Terrence E. (2005) Nya perspektiv på organisation och ledarskap; artisteri, valmöjlighet och ledning. Lund: Studentlitteratur. (427 s)
Eriksson, Margareta. (201115) Nya skolans självvärdering - att förstå och genomföra lokal utvärdering. Landskrona: GME Förlag AB. (184 s)
Hirsh, Åsa & Olin, Anette (red.) (2021) Skolutveckling i teori och praktik. Malmö: Gleerups (367 s.)
OECD 2008 Improving School Leadership - Volume 1: Policy and Practice, Volume 2: Case Studies on System Leadership - Executive summaries. www.oecd.org/edu/schoolleadership (9 s)
Sandberg, Jörgen & Targama, Axel. (2013) Ledning och förståelse. Lund: Studentlitteratur. (286 s)
Scherp, Hans-Åke (2013) Lärandebaserad skolutveckling: Lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat. Lund: Studentlitteratur (299 s.)
Torkildsen Gyllander, Lisbeth & Nehez, Jaana (2020) Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (182 s.)
Öqvist, Oscar. (2010) Framgångsrikt ledarskap med systemteori: mönster, sammanhang och nya möjligheter. Stockholm: Gothia. (94 s)