Björndahl, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat. Stockholm: Liber. (145 s.)
Bruce, Barbro (red.) (2022). Att vara speciallärare: med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling samt intellektuell funktionsnedsättning. Malmö: Gleerups (207 s.)
Dockrell et al (2015). Capturing communication supporting classrooms : The development of a tool and feasibility study. Child Language Teaching and Therapy. 31:3, 271–286 (16 s.)
Edfelt, David & Karlsson, Annelie & Lindgren, Ann & Sjölund, Anna (2019) Autism och ADHD i gymnasiet : tydliggörande pedagogik Stockholm; Natur och Kultur (203 s.) – kan ersättas av Sjölund m.fl. (2017) Havnesköld, Leif & Risholm Mothander, Pia (2009). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Liber (valda delar, ca 200 s.)
Hirsh, Åsa (2016). Skolans dokumentation: ur ett pedagogiskt och juridiskt perspektiv. Stockholm: Liber (153 s.)
Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2021) Elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling Malmö; Gleerups (280 s.)
Hoeg, Peter (2015). De kanske lämpade. Stockholm: Nordstedts förlag. (250 s.)
Hwang, Philip, and Björn Nilsson (2019). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och kultur (valda delar, ca 200 s.)
Ljungblad, Ann-Louise (2018). Relationellt lärarskap: och pedagogiska möten. Lund: Studentlitteratur (173 s.)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning: att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd. Malmö: Gleerup (159 s.)
Sjölund, A.; Jahn, C.; Lindgren, A.; Reuterswärd, M. (2017) Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur och Kultur. (207 s.)– kan ersättas av Edfelt m.fl. (2019)
Tay, H.Y. & Kee, K.N.N. (2019) Effective questioning and feedback for learners with autism in an inclusive classroom. Cogent Education, 6:1, 1-19 (19 s.)
Von Wright, Moira (2002). "Det relationella perspektivets utmaning: En personlig betraktelse." In: Att arbeta med särskilt stöd: några perspektiv (pp. 9-20). Stockholm: Skolverket
Öhman, A. (red.) (2022). Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap 5, 6,7 och 8 (ca 80 s.)
Öquist, Oscar (2018). Systemteori i praktiken: konsten att lösa problem och nå resultat. Stockholm: Gothia Fortbildning (136 s.)
Dessutom tillkommer aktuella styrdokument två obligatoriska titlar per specialisering samt litteratur omfattande cirka 300 s. som väljs i samråd med specialiseringsansvarig.