Ask, Sofia (2005). Akademisk skriftspråkskomptens i praktiken. I: Lindgren, Maria (red.) Den skrivande studenten. Växjö: Växjö University Press. (13 s) Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vxu:diva-1516
Bergman, Susanne och Blomkvist, Camilla (2018). Uppskattande samtalskonst: om att skapa möjligheter i samtalets värld. Studentlitteratur.(138 sidor)
Coelho, Paulo (2004 eller senare). Alkemisten. Stockholm: Bazar Förlag AB. (184 sidor)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Hoel, Torlaug Løkensgard (2011). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. (49 sid: Inledning och kap 1-3).
Egan, Gerard och Robert Reese (2021). The Skilled Helper. A Client-Centred Approach. (ISBN: 9781473774919). Cengage Learning EMEA. (sid 1-125)
Gustafson, Niklas (2015). På väg mot färdigt examensarbete. Om kamratbedömning av uppsatstexter i responsgrupper inom ramen för en vetenskaplig uppsatstrappa. (20 sid). Malmö högskola, Lärande och samhälle (tillgänglig på Canvas).
Larsen, Ann-Kristin (2018). Metod helt enkelt.(ISBN978-91–40664–79-2). Malmö: Gleerups.(200 sidor)
Lovén, Anders, red (2015). Karriärvägledning – En forskningsöversikt. Studentlitteratur AB (sid 1-134)
Maltén, Arne (1998). Kommunikation och konflikthantering – en introduktion. (ISBN 978-91-44-6794) Lund. Studentlitteratur.(208 sidor)
Shiersmann, Christiane m fl (red: 2012). NICE Handbook for the Academic Training of Career Guidance and Counselling Professionals - Kapitel 4 (Core competences for career guidance and counselling professionals). Tillgänglig på internet: http://www.nice-network.eu.(62 sidor)
Tostrup, Ola (2015). Med bagaget in i studierna – studenters möte med Studie- och yrkesvägledarutbildningen. Malmö högskola, Lärande och samhälle (tillgänglig på Canvas).(20 sidor)
En egen sökt artikel om vägledning tillkommer