Ambjörnsson, Fanny och Jönsson, Maria. 2010. Inledning. I Ambjörnsson, Fanny och Jönsson, Maria (red.). Livslinjer: Berättelser om ålder, genus och sexualitet. Göteborg: Makadam, sid. 7-16. (10 s.)
Bunar, Nihad (red.). 2015. Nyanlända och lärande: Mottagande och inkludering. Stockholm: Natur & kultur. (valda delar i samråd med kursansvarig, ca 120 s.)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis och Hoel, Torlaug Løkensgard. 2011. Skriva för att lära. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap 9: sid 175-195, kap 10: sid 197-212) (37 s.)
Ecclestone Kathryn, Biesta, Gert och Hughes, Martin. 2010. Transitions in the lifecourse: The role of dentity, agency and structure. I Ecclestone, Kathryn, Biesta, Gert och Hughes, Martin (red.). Transitions and learning through the lifecourse. London: Routledge, 1-15. (Tillgänglig som e-bok via Libsearch.) (15 s.)
Eriksson, Mia och Gottzén, Lucas. 2020. Genus. Stockholm: Liber. (128 s.)
Gustafson, Niklas. 2010. Lärare i en ny tid: Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter. Umeå: Doktorsavhandlingar inom den Nationella forskarskolan i Pedagogiskt Arbete, Umeå universitet/Malmö högskola. Tillgänglig på Internet: http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:317593/FULLTEXT01.pdf (kap 2: sid 43-47, kap 4: sid 97-116) (25 s.)
Hwang, Philip, Lundberg, Ingvar och Smedler, Ann-Charlotte (red.). 2012. Grunderna i vår tids psykologi. 2 uppl. Stockholm: Natur & kultur. (valda delar i samråd med kursansvarig, ca 200 s.)
Leung, Alvin S. 2010. The Big Five Career Theories. I James A. Athanasou och Raoul Van Esbroeck (red.) International Handbook of Career Guidance. 115-132. Dordrecht: Springer. (18 s.)
McMahon, Mary och Patton, Wendy. 2019. The Systems Theory Framework of Career Development: Applying Systems Thinking to Career Development Theory and Practice. I Arthur, Nancy, Neault, Roberta och Mcmahon, Mary (red.). Career Theories and Models at Work: Ideas for Practice. Toronto: CERIC, 237-247. (11 s.)
Patton, Wendy och McMahon, Mary. 2021. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. 4 uppl. Leiden: Brill. (kap 3: sid 67-107) (41 s.)
Patton, Wendy och McMahon, Mary. 2006. The Systems Theory Framework of Career Development and Counseling: Connecting Theory and Practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28 (2): 153-166. (14 s.)
Sorbring, Emma, Andersson, Åsa och Molin, Martin (red.). 2014. Att förstå ungdomars identitetsskapande: En inspirations- och metodbok. Stockholm: Liber. (valda delar i samråd med kursansvarig, ca 90 s.)
Statistiska Centralbyrån. 2020. På tal om kvinnor och män: Lathund om jämställdhet. Stockholm: Statistiska Centralbyrån. Tillgänglig på Internet: https://www.scb.se/contentassets/98bad96ec1bd44aea171b2fb4f7b3f64/le0201_2019b20_br_x10br2001.pdf (112 s.)
Stier, Jonas. 2019. Identitet: Ett socialpsykologiskt perspektiv. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (183 s.)
Wikström, Hanna. 2009. Etnicitet. Stockholm: Liber. (128 s.)
Artiklar tillkommer.
Valbar skönlitteratur enligt kursansvarigs anvisningar:
Bakhtiari, Marjaneh. 2009. Kan du säga schibbolet? Stockholm: Ordfront.
Larsmo, Ola. 2016. Swede Hollow. Stockholm: Bonnier.
Moberg, Vilhelm. 2013. Utvandrarna. Stockholm: Bonnier.
Said, Sami. 2012. Väldigt sällan fin. Stockholm: Natur & Kultur.