Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas. 2024. Vetenskapsteori: Grunder och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 90 s.)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Hoel, Torlaug Løkensgard. 2011. Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. (kap 8: sid 147-174) (28 s.)
Fransson, Karin & Lindh, Gunnel. 2004. Ungdomars utbildnings- och yrkesval: I egna och andras ögon. Stockholm: Skolverket. (116 s.)
Jesson, Jill & Lacey, Fiona. 2006. How to do (or not to do) a critical literature review. Pharmacy Education, 6(2), 139-148. (10 s.)
Larsen, Ann Kristin. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups. (198 s.)
Lindh, Gunnel & Lundahl, Lisbeth. 2008. Den resandes ensak?: Forskning om karriärutveckling och karriärvägledning. I Individ, samhälle, lärande: åtta exempel på utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. 55-70. (16 s.)
Lovén, Anders. 2000. Kvalet inför valet. Diss. Malmö: Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen. (303 s.)
Lovén, Anders. (red.). 2015. Karriärvägledning: En forskningsöversikt. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 100 s.)
Lundahl, Lisbeth. (red.). 2010. Att bana vägen mot framtiden. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 120 s.)
Lundahl, Lisbeth, Lovén, Anders, Holm, Ann-Sofie, Lindblad, Michael & Rolfsman, Ewa. 2020. Framtiden i sikte: Skolans stöd för ungas karriärlärande. Lund: Studentlitteratur. (262 s.)
Olofsson, Jonas, Lovén, Anders & Deliér, Erik. 2017. Styrning och organisation av den breda studie- och yrkesvägledningen – en bakgrund och tre fallstudier. Stockholm: Skolverket. (40 s.)
Riksdagen. 2017/18:RFR24. Studie- och yrkesvägledning i grundskolan och gymnasieskolan: En uppföljning. Stockholm: Utbildningsutskottet UbU, Sveriges riksdag. (195 s.)
Skolinspektionen. 2013. Studie- och yrkesvägledning i grundskolan. Stockholm: Skolinspektionen. (46 s.)
Skolverket. 2013. Det svåra valet: elevers val av utbildning på olika slags gymnasiemarknader. Stockholm: Skolverket. (138 s.)
Skolverket. 2020. Att välja för framtiden. Skolans stöd genom vägledning och lärande. Stockholm: Skolverket. (143 s.)
Vetenskapsrådet. 2002. Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: HSFR, Vetenskapsrådet. (17 s.)
Tillkommer:
Examensarbeten, väljs i samråd med kursansvarig.
Vetenskaplig tidskriftsartikel, väljs i samråd med kursansvarig.
Litteratur i samband med uppsats-PM, väljs i samråd med kursansvarig.