Abrahamsson, Bengt & Andersen, Jon Aarum. 2005. Organisation: Att beskriva och förstå organisationer. Malmö: Liber. (309 s)
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan. 2020. Strategier och förändringsmyter: Ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete. Lund: Studentlitteratur. (295 s)
Matti, Tomas. 2006. Professionella patriarker. Svenska storföretagares ideal, praktik och professionaliseringsprocess 1910-1945. Diss. Uppsala: Uppsala universitet. (valda delar) Hämtat: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:167807/FULLTEXT01 (2019-06-03)
Patton, Wendy & McMahon, Mary. 2014. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. Rotterdam: Sense Publishers. (kap 12 ”Career Development Learning in School Systems”, sid 323-344, 22 s) (finns som Ebook genom Libsearch)
Rönnerman, Karin, Edwards-Groves, Christine & Grootenboer, Peter. 2018. Att leda från mitten: Lärare som driver professionell utveckling. Stockholm: Lärarförlaget. (127 s)
Vetenskapliga tidskriftsartiklar tillkommer.