Delkursen omfattar en introduktion till högre utbildning och professionen samt en översikt av den orala hälsan i Sverige. Vidare studeras grundläggande tand- och huvud-halsanatomi. Kursen blir startpunkten för att förstå det orala ekosystemets ingående komponenter och barriärfunktion. Munhålans uppbyggnad och funktion studeras på vävnads-, cellulär och molekylär nivå med speciellt fokus på tandutveckling, tanden samt dess fäste i käkbenet.
Kurs 1 Oral hälsa - det orala ekosystemet i balans samt introduktion till professionen
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens innehåll är fördelat på två delkurser: ”Det orala ekosystemet I” och ”Det orala ekosystemet II”. Kursernas innehåll och upplägg är planerade för att ge förutsättningar för reflektion kring kompetensbehov och lärande inom professionen.
I delkursen sker ytterligare fördjupning och breddning av förståelsen kring begreppet orala ekosystemet. I kursen studeras munhålans uppbyggnad och funktion på vävnads-, cellulär och molekylär nivå med speciellt fokus på munslemhinna, saliv och det orala mikrobiomet. Som student kommer du att arbeta med professionella färdigheter såsom vetenskapligt förhållningssätt, kritiskt tänkande, professionellt bemötande och att ta ansvar för både ditt eget och gruppens gemensamma lärande.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik D
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvudböcker:
Alberts B, Johnson, A, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walker P. Molecular biology of the cell. 6th
ed. New York: Garland Science; 2014
Slipka, J, Tonar, Z. (2019) Outlines of Embryology. Sektion II.
Nanci, Antonio. Ten Cate’s Oral Histology : Development, Structure, and Function. Elsevier,
2018.
Willey JM, Sherwood L, Woolverton CJ eds. Prescott Harley Klein Microbiology. 7th ed. New
York: McGraw-Hill Higher Education; 2008 (finns även på
https://archive.org/details/Microbiology_7_edition_by_Joanne_Willey_Linda_Sherwood_Chris_Woolverton )
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kurslitteratur inom delkurs
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).