Alvehus, Johan (2019). Skriva uppsats med kvalitativ metod. En handbok. 2. uppl. Stockholm: Liber (142 s)
Berner, Boel (2005). Problemet med problemet. Eller: Att fånga en Heffaklump. I Lundqvist, Åsa, Davies, Karen & Mulinari, Diana (red.), Att utmana vetandets gränser. Malmö: Liber (16 s) (tillgänglig på Canvas)
Brinkkjaer, Ulf & Höjen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur (kap 1, s. 13-28) (15 s) (tillgänglig på Canvas)
Hedman, Anna & Bergman, Maria (red.) (2020). Hur ska man veta vad forskningen säger? Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat. Skolforskningsinstitutet fördjupar, 2020:01. Solna: Skolforskningsinstitutet (39 s) (tillgänglig på internet)
Löfdahl, Hultman & Ribaeus, Katarina (red.) (2021). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. 2 uppl. Stockholm: Liber (180 s)
Patel, Runa & Davidsson, Bo (2019). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 5 uppl. Lund: Studentlitteratur (184 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer vid kursstart.