Gustavsson, Bernt (red.) (2004). Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur. (223 sidor)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning: en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Hugo, Martin (2011) Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (124 sidor)
Illeris, Knud (2007). Lärande. Lund: Studentlitteratur. (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Göteborg: nationellt centrum för matematikutbildning. (88 sidor)
(Tillgänglig via internet)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.)(2017). Lärande skola bildning – grundbok för lärare. Stockholm: Natur och Kultur (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 sidor) (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk kartläggning 4:e uppl: Att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd. Malmö: Gleruups (133 sidor)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram ( 80 sidor)
(Tillgänglig via internet)
Skolverket (2011). Läroplan för gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2017) Läroplan för vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket
Skolverket (2014). Stödinsatser i utbildningen - Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. (62 sidor)(Tillgänglig via internet)
Skolverket. (2012). Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. (147 sidor).
(Tillgänglig via internet)
Säljö, Roger & Hjörne, Eva. (2013) Att platsa i en skola för alla. Lund: Studentlitteratur AB (240 sidor)
Dessutom tillkommer artiklar, avhandlingar och skönlitteratur samt aktuella styrdokument.