Course literature HT 2023
Hägglund, Solveig, Löfdahl Hultman, Annica & Thelander, Nina (2022). Förskolans demokratifostran. I ett föränderligt samhälle. 2. Uppl. Malmö: Gleerups (90 s)
Johansson, Eva & Thornberg, Robert (red.) (2014). Va¨rdepedagogik: Etik och demokrati i fo¨rskola och skola. Stockholm: Liber (s. 19-52, 87-129, 168-211) (118 s.)
Mattson, Tina (2021). Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. 3. Uppl. Malmö: Gleerups (s. 13-144) (131 s.)
Reimers, Eva, Bengtsson, Jenny & Hellman, Anette (red.) (2021). Normer i förskolan. Malmö: Gleerups (152 s)
Taefi, Nura (2009). The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillga¨nglig pa° internet)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. Stockholm: Gleerups (200 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Course literature VT 2024
Alinia, Minoo & Berggren, Kalle (2023). Intersektionalitet. Stockholm: Liber (128 s)
Edling, Silvia (2021). Läroplansteori för lärare: en introduktion. Lund: Studentlitteratur (144 s)
Hägglund, Solveig, Löfdahl Hultman, Annica & Thelander, Nina (2022). Förskolans demokratifostran. I ett föränderligt samhälle. 2. Uppl. Malmö: Gleerups (90 s)
Johansson, Eva & Thornberg, Robert (red.) (2014). Va¨rdepedagogik: Etik och demokrati i fo¨rskola och skola. Stockholm: Liber (s. 19-52, 87-129, 168-211) (118 s.)
Reimers, Eva, Bengtsson, Jenny & Hellman, Anette (red.) (2021). Normer i förskolan. Malmö: Gleerups (152 s)
Taefi, Nura (2009). The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillga¨nglig pa° internet)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.