Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2019). Utbildning, demokrati, medborgarskap. 2. Uppl. Malmo¨: Gleerups (137 s)
Dolk, Klara (2013). Bångstyriga barn: Makt, normer och delaktighet i förskolan. Stockholm: Ordfront förlag (232 s)
Lindgren, Anne-Li & Söderlind, Ingrid (2019). Förskolans historia: förskolepolitik, barn och barndom. Malmö: Gleerups (183 s)
Johansson, Eva & Thornberg, Robert (2014). Va¨rdepedagogik: Etik och demokrati i fo¨rskola och skola. Stockholm: Liber (s. 19-52, 87-115, 168-226) (119 s.)
Taefi, Nura (2009). The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillga¨nglig pa° internet)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. Stockholm: Gleerups (200 s)
Aktuella styrdokument tillkommer vid kursstart.