Ahlberg, Ann (2013). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik – att bygga broar. Stockholm: Liber (178 s)
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Aspelin, Jonas (red.), Relationell specialpedagogik: i teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (s 223)
Lutz, Kristian (2013). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Palla, Linda (2018). Individcentrerad prestation och måluppfyllelse i förskolan? Om åtgärdsprogram som examinerande dokument. Pedagogisk forskning i Sverige, 23(1-2), 89-106 (tillgänglig på internet) (18 s)
Rantala, Anna (2016). Snälla du! Kan du sätta dig? Om vägledning i förskolan. Umeå: Umeå universitet (164 s.) (tillgänglig på internet)
Sandström, Lena Nilsson & Jonas Stier (red.). Inkludering: möjligheter och utmaningar. Lund. Studentlitteratur (s. 75-88) (tillgänglig på internet) (13 s)
Westling Allodi, M. (2010). The meaning of social climate of learning environments: Some reasons why we do not care enough about it. Learning Environments Research 13:89–104 (15 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2020). Vad säger forskningen om svensk förskola? Första upplagan Stockholm: Liber (s. 92-151) (59 s)