Biesta, Gert. (2009). Good Education in an Age of Measurement: On the Need to Reconnect with the Question of Purpose in Education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 33–46 (14 s)
Enstedt, Daniel, Lindell, Ingrid & Biesta, Gert (2020). Risking Ourselves in Education: Qualification, Socialization, and Subjectification Revisited. Educational Theory, 70(1), 89-104 (15 s)
Emilsson, Anette & Bjervås, Lise-Lotte (red.) (2021). Dokumentation i förskolan. Att bygga luftslott eller borga för kvalitet? Lund: Studentlitteratur AB (223 s)
Riddersporre, Bim & Erlandsson, Magnus (2019). Beprövad erfarenhet i förskolan en metodbok. Johanneshov: MTM (175 s)
Vuorinen, Tuula (2020). Mötet mellan föräldraansvar och förskollärarkompetens: föräldrasamverkan i förskolan. Diss. Mälardalens högskola (90 s)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (20 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2022). Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. Stockholm: Liber (200 s)?
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.