Biesta, Gert (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (260 s)
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2014). Från kvalitet till meningsskapande – Postmoderna perspektiv exemplet förskolan, 3. uppl. Liber: Stockholm (295 s)
Eidevald, Christian (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? Stockholm: Liber (215 s)
Kroksmark, Tomas. (red.) (2014). Förskola på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Sandberg, Anette & Vuorinen, Tuula (2020). Hem och förskola: Samverkan i förändring. Stockholm: Liber (141 s)
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 2 uppl. Stockholm: Liber (122 s)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (20 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber (244 s)