Hakvoort, Ilse & Friberg, Birgitta. (red.) (2020), Konflikthantering i professionellt lärarskap. Stockholm: Gleerups. (250 s)
Aspelin, J. (2018). Lärares relationskompetens – Vad är det? Hur kan den utvecklas? (1. uppl.) Stockholm: Liber (160s)
Hakvoort, Ilse & Lundström, Agneta (2019). Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus. Malmö: Gleerups. (173 s.)
Jensen, Mikael. (2012). Kommunikation i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. (226 s)
Artiklar
Friesen, Norm &, Osguthorpe, Richard (2018) ‘Tact and the pedagogical triangle: The authenticity of teachers in relation’ Teaching and Teacher Education, 70: 255-264. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.11.023
Digitala läromedel
Skola och samhälle – skoldiskussioner, SOS blogg: https://www.skolaochsamhalle.se
Styrdokument och lagar
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. http://www.skolverket.se
Skolinspektionen (2016) Skolors arbete mot trakasserier och kränkande behandling (2016) på nätet https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/skolors-arbete-mot-trakasserier-och-krankande-behandling-pa-natet/
Inkorporering av FNs konvention om barnets rättigheter, proposition 2017/18:186, Regeringskansliet, Socialdepartmentet. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2018/03/prop2.-201718186/
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet. Elektronisk resurs: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800
Diskrimineringslagen: https://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen/