Grettve, Anna, Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 1-3, 5, 8 och 10. ca 100 s.)
Gustafsson, Jan-Eric & Erickson, Gudrun (2018). Nationella prov i Sverige – tradition, utmaning, förändring. Acta Didactica Norge, 12(4) (20 s.)
Hirsh, Åsa (2018). Bedömning i skolan – vad och varför? Stockholm: Skolverket (11 s)
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Stockholm: Skolverket (13 s)
Hirsh, Åsa (2018). Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande. Stockholm: Skolverket (15 s)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 3, 6-11. ca 100 s.)
Jönsson, Anders & Thornberg, Pia (2014). Samsyn eller samstämmighet? En diskussion om sambedömning som redskap för likvärdig bedömning i skolan. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(4-5), 386–402. (16 s.)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Stockholm: Skolverket (13 s)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket och Fritzes. (133 s.)
Lindström, Lars, Lindberg, Viveka & Pettersson, Astrid (red.) (2013). Pedagogisk bedömning – Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Liber (kap. 1, 3-5 och 9-10. ca 100 s.)
Shepard, Lorrie A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29, 4–14. (11 s.)
Skolverket (2018). Allmänna råd om betyg och betygssättning. Stockholm: Skolverket (54 s.).
Skolverket (2013). Sambedömning i skolan - exempel och forskning. Stockholm: Skolverket (26 s.)
Specifik litteratur för inriktning 4-6;
Allal, Linda (2013). Teachers’ professional judgement in assessment: a cognitive act and a socially situated practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20, 20–34. (15 s.)
Specifik litteratur för inriktning F-3;
Vallberg Roth, Ann-Christine (2014). Bedömning i förskolans dokumentationspraktiker: fenomen, begrepp och reglering. Pedagogisk forskning i Sverige, 4-5, 403-437. Swedish Educational Research Association.
Dessutom tillkommer ca 500 sidor som väljs i samråd med
kursledare utifrån inriktning och ämne.