Allal, Linda (2013). Teachers’ professional judgement in assessment: a cognitive act and a socially situated practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20, 20–34. (15 s.)
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Skolverket. (13 s.)
Hirsh, Åsa (2018). Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande. Skolverket. (15 s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (198 s.)
James, Mary (2012). Assessment, teaching and theories of learning, i Gardner, J. (Ed.). Assessment and learning. Sage.
Jönsson, Anders & Thornberg, Pia (2014). Samsyn eller samstämmighet? En diskussion om sambedömning som redskap för likvärdig bedömning i skolan. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(4-5), 386–402. (16 s.)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Skolverket. (13 s.)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket och Fritzes. (133 s.)
Lindgren, Lena (2014). Nya utvärderingsmonstret. Om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn. Lund: Studentlitteratur. (147 s.)
Rinne, Ilona (2018). Betygssättning – en mångdimensionell aktivitet i lärares yrkesutövning. Skolverket. (13 s.)
Skolverket (2018). Betyg och betygssättning. Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Skolverket. (54 s.)
Skolverket (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Skolverket. (66 s.)
Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken. Stödmaterial.Stockholm: Skolverket och Fritzes (22 s.)