Almqvist, Lena, Malmqvist, Johan, Nilholm, Claes. (2015). Vilka stödinsatser främjar uppfyllelse av kunskapsmål för elever i svårigheter? – en syntes av meta-analyser. I Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering. Stockholm: Vetenskapsrådet. Tillgänglig via internet. (64 s.)
Bruce, Barbro; Rubin, Maria; Thimgren, Pia & Åkerman, Roger (2016). Specialpedagogik i professionellt lärarskap - synsätt och förhållningssätt. Malmö: Gleerups. (168 s.)
Butterworth, Brian & Yeo, Dorian (2010). Dyskalkyli att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter. Natur och Kultur. (124 s.)
Hugo, Martin (2011). Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (124 s)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 s.)
Runström Nilsson, Petra (2014). Pedagogisk kartläggning: att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd. 3: uppl. Malmö: Gleerups. (134 s)
Sjölund, Anna, Jahn, Cajsa, Lindgren, Ann, Reuterswärd, Malin (2017). Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur. (180 s)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram www.skolverket.se (82 s.)
Skolverket (2014). Stödinsatser i utbildningen - Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3362 (64 s.)
Skolverket/Lärportalen. Inkludering och delaktighet – matematiksvårigheter. Tillgänglig via internet.
Specialpedagogiska skolmyndigheten. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Tillgänglig via internet.
Specialpedagogiska skolmyndigheten. Matematiksvårigheter. Tillgänglig via internet.
Därtill kan tillkomma aktuella vetenskapliga artiklar och avhandlingar.