Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson, Anna-Karin & Sventelius, Eva (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola. Barnet, språket och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. (264 s.)
Holmqvist, Mona (red.) (2021) Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. (200 s.)
Holmqvist, Mona & Lelinge, Balli (2022). Teachers’ collaborative professional development for inclusive education. European Journal of Sopecial Needs Education, 36(5), 819–833 https://doi.org/10.1080/08856257 (15 s.)
Hugo, Martin (2011). Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (124 s)
Ljungblad, Ann-Louise. (2018). Relationellt lärarskap och pedagogiska möten. Lund: Studentlitteratur. (174 s.)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: Möte med det som inte anses LAGOM. 2.a uppl. Stockholm: Liber AB (176 s)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur.
(111 s)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning: Att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd. 4.uppl. Malmö: Gleerup (159 s.)
Sjölund, Anna, Jahn, Cajsa, Lindgren, Ann, Reuterswärd, Malin (2017). Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur. (180 s) - Alternativt: Edfelt, David, Karlsson, Annelie, Lindgren, Ann & Sjölund, Anna (2019). Autism och ADHD i gymnasiet. Tydliggörande pedagogik. (208 s.)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram www.skolverket.se (82 s.)
Skolverket (2014). Stödinsatser i utbildningen - Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3362 (64 s.)
Specialpedagogiska skolmyndigheten. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Tillgänglig via internet.
Specialpedagogiska skolmyndigheten. Matematiksvårigheter. Tillgänglig via internet.
Därtill kan tillkomma aktuella vetenskapliga artiklar och avhandlingar.