Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria. (2013). Utbildning, demokrati, medborgarskap.Malmö: Gleerups. Kap 1 – 9. (152 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan. (red.) (2018). Att bli lärare.(Första upplagan). Stockholm: Liber.Kap 34-38. (29 s).
Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes. (2015). Utbildningshistoria: en introduktion. Studentlitteratur. Kap. 1, 2, 6, 24, 26. (86 s.)
Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger., & Liberg, Caroline. (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (Fjärde utgåvan). Stockholm: Natur och kultur. Kap. 1-6, 18-20. (242 s.)
Sandin, Bengt. & Sundkvist, Maria. (2014). Barn, barndom och samhälle: svensk utbildningshistoria.(Första upplagan) Malmö: Gleerup. Kap 1 – 9. (165 s.)
Schött, Kristina. (red.) (2015). Studentens skrivhandbok.(Tredje upplagan). Stockholm: Liber. (185 s.)
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. http://www.skolverket.se
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma.