Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin & Thorsten, Anja (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. Kap. 2. (14 s.)
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria. (2013). Utbildning, demokrati, medborgarskap. Malmö: Gleerups. Kap. 1, 5, 6. (62 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-8, 13. (198 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan. (red.) (2018). Att bli lärare. (Första upplagan). Stockholm: Liber.Kap. 3, 17-20, 29. (31 s.)
Lundgren, Ulf. P., Säljö, R.oger, & Liberg, Caroline. (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (Fjärde utgåvan). Stockholm: Natur och kultur. Kap. 7-10, 18-20. (260 s.)
Sandin, Bengt. & Sundkvist, Maria. (2014). Barn, barndom och samhälle: svensk utbildningshistoria. (Första upplagan) Malmö: Gleerup. Kap. 7-9. (46 s.)
Säljö, Roger. (2015). Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö: Gleerups. Kap. 1-8. (142 s.)
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (216 s.)
Schott, Kristina. (red.) (2015). Studentens skrivhandbok (3 uppl.). Stockholm: Liber. (185 s.)
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet.
Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Tillgänglig via internet.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur i mindre omfattning kan tillkomma.