Alvehus, Johan (2013). Skriva uppsats med kvalitativ metod. Stockholm: Liber (144 s.)
Brante, Thomas. (2009). Vad är en profession? Teoretiska ansatser och definitioner. I Lindh, Maria (Red.), Vetenskap för profession (s. 15-34). Högskolan i Borås. (22 s.)
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2013). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur (128 s.)
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. [3 rev uppl.) (877 s.)
Lykke, Nina (2009). Genusforskning – En guide till feministisk teori, metodologi och skrift (256 s.)
Serder, Margareta (2015), Möten med Pisa. Kunskapsmätning som samspel mellan elever och provuppgifter i och om naturvetenskap, doktorsavhandling i utbildningsvetenskap. (270 s.)
Annat material
Chahrour, Fatima (2015). Tre diskurser i lärares och rektorers språkbruk om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Examensarbete på avancerad nivå, Fakulteten för lärande och samhället, Malmö universitet. (45 s.)
Skolverket (2013). Forskning för klassrummet – vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken. (91 s.)
Skolinspektionen (2019) Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Förutsättningar och arbetsformer i grundskolan. (46 s.)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. (17 s.) http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar och avhandlingskapitel med relevans för ämnes- och examensinriktning och med koppling till utbildningsvetenskap.