Adamson, Lena (2017). Undervisning på vetenskaplig grund. I: Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. VBE-programmet. Tillgänglig via internet. (ca 50 s.)
Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus (2019). Att tänka uppsats: det vetenskapliga arbetets grundstruktur. (Första upplagan). Gleerups. (100 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjørn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Studentlitteratur. (203 s.)
Friberg, Febe (red.) (2017). Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Studentlitteratur. (154 s.)
Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2015). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Gleerups. (180 s.)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Reviderad 2019. (2019). Skolverket. Tillgänglig via internet.
Persson, Sven (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Kommunförbundet Skåne. (35 s.)
Serder, Margareta & Jobér, Anna (2021). Vetenskapliga teorier för lärare. Stockholm: Natur & Kultur. (Kap 1 & 2 samt valfritt kapitel beroende på examinationens inriktning. (ca 50 s.)
SFS 2010:800. Skollag. Tillgänglig via internet.
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. Tillgänglig via internet. (17 s.)
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer.