Carlström, Inge & Carlström Hagman, Lena-Pia (2007). Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering. Studentlitteratur. (447 s.)
Ericsson, Gunilla (2017). Skolutveckling och kvalitetsarbete i praktiken. Karlstad University Press. (41 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselotte (red.). (2017). Allmändidaktik: Vetenskap för lärare. Studentlitteratur. Kap 15-18 (73 s.)
Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel (2016). Utmärkt skolutveckling: forskning om skolförbättring och måluppfyllelse. Natur & Kultur. (310 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan (Red.), (2018). Att bli lärare. Liber. Kap 31, 35, 36, 43–47 (ca 50 s.)
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan (2014). Strategier och förändringsmyter: ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete. Studentlitteratur. (216 s.)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Reviderad 2022. (2022). Skolverket.
SFS (2010:800). Skollag.
Skolverket. (2012). Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendet. Tillgänglig via nätet.
Skolverket. (2021). Systematiskt kvalitetsarbete hos huvudmän för förskola och grundskola. Tillgänglig via nätet.
Skolverket. (2022). Systematiskt kvalitetsarbete – så fungerar det. Tillgänglig via nätet.
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma.