Program, grundnivå
180 hp
Malmö dagtid 100%
30 augusti, 2021 - 2 juni, 2024

Om utbildningen

Är du intresserad av medieproduktion, projektledning och modern medieteknik? Rollen som produktionsledare är varierande och fylld med utvecklande arbetsuppgifter.

En produktionsledare leder på ett kreativt, organiserat och självständigt sätt projekt inom medieproduktion, från idé till färdig produkt. Förmågan att strukturera, motivera och få saker och ting att hända är utmärkande för en produktionsledare. Viktigt är även förmågan att göra många saker samtidigt, planera sin egen och andras tid samt att vara en engagerad ledare.

Under utbildningen lär du dig grunderna i alla delar som ingår i en medieproduktion. Du lär dig att starta, planera och leda produktionsprojekt, knyta kontakter och ta ansvar för projektets resultat. I din framtida yrkesroll ska du kunna leda en produktionsprocess. Du löser dina uppgifter både självständigt och i team. Som produktionsledare är det viktigt att kunna ta ansvar och få saker gjorda, men även att fungera i grupp.

Programmet innehåller bland annat kurser i grafisk design, projektledning och processledning, och du lär dig effektiv produktion av tryckbara original och digital publicering. Både utbildningsprojekt och examensarbeten sker i samarbete med medieproducerande företag i regionen, vilket ger dig möjlighet att redan under studietiden knyta värdefulla kontakter för ditt framtida yrkesliv. 

Första året

Under första året lär du dig grunderna kring produktionsledning, originalproduktion, digital marknadsföring och grafisk design. Du arbetar både praktiskt och teoretiskt och får en helhetsförståelse för medieproduktionsprocessen samt grundläggande förståelse för kommunikation och marknadsföring i digitala kanaler. Du utför olika projekt och lär dig principerna för att planera, genomföra och följa upp ett projekt. Genom uppgifter, gästföreläsningar och företagsbesök får du inblick i mediebranschen och rollen som produktionsledare.

Andra året

Med kurser inom webbproduktion och processledning samt organisation och ledarskap fördjupas dina kunskaper under det andra året. De studenter som önskar en annan inriktning än organisation och ledarskap har möjlighet att läsa valbara kurser under termin fyra.

Tredje året

Under det sista året skriver du ditt examensarbete och går en kurs i affärsverksamhet inom medieindustrin. Parallellt med de obligatoriska momenten läser du valbara kurser, vilket ger möjlighet till specialisering. Många studenter väljer att fördjupa sig ytterligare inom exempelvis marknadsföring, ekonomi, rörlig bild, organisation och ledarskap eller medie- och kommunikationsvetenskap med mera. Det är även möjligt att studera utomlands under denna period av utbildningen.

Du förbereds för en yrkesroll som produktionsledare eller projektledare på medieföretag. Efter utbildningen kan du arbeta både operativt och strategiskt med projekt inom medieindustrin. Examinerade studenter arbetar till exempel som produktionsledare på medieföretag (reklambyrå, tryckeri, webbyrå, dagstidning, förlag, informationsavdelning och marknadsavdelning etc), projektledare på medieföretag, projektledare och sakkunniga på leverantörsföretag, producenter på medieföretag (originalare, designers, bildretuschörer och webbkonstruktörer etc), art director, marknadschef och försäljare.

Behörighet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B

Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.

Urval

Betyg 66%, Högskoleprov 34%

När man omges av kreativa människor - blir allt rätt

Elin Myhrman tycker att det är både stimulerande och roligt att studera. Hon läser andra året på utbildningen Produktionsledare: Media, efter ett par år i arbetslivet.

När man omges av kreativa människor - blir allt rätt

Elin Myhrman tycker att det är både stimulerande och roligt att studera. Hon läser andra året på utbildningen Produktionsledare: Media, efter ett par år i arbetslivet.

– Det kändes som handen i handsken när jag av ren slump hittade utbildningen på Malmö universitets webbsida. Det tog inte många minuter förrän jag ansökte, säger hon.

Varför valde du utbildningen?

–  Jag är både kreativ och social och kände mig lite vilsen när jag skulle välja utbildning eftersom det kändes som att jag fick välja en utbildning som passade antingen min kreativa eller sociala sida. Produktionsledare: Media är en utbildning som kombinerar de båda egenskaperna på ett bra sätt, säger Elin.

Under utbildningen får man god träning i att se helheten i en hel rad processer som innefattar design, kodning och tryck.

– Man lär sig att fundera på hur man kan analysera för att nå målgruppen, eller varför man ska använda en viss färg när man designar en hemsida. Det är en utbildning som ger en bra bredd, säger Elin. 

Hur ska man vara för att passa på utbildningen?

Elin beskriver en produktionsledare som en driven person, som är social, planerad och har självdisciplin eftersom det är mycket teoretiska studier.

–  Man ska vara villig att ta det där extra steget, sätta sig in i situationer man är obekväm med. Det kan handla om att göra en pitch utan manus eller tänka utanför boxen vid planering av till exempel ett stort bröllopsprojekt.

En annan sak Elin har fått stor övning i är att samarbeta med andra.

–  Det har varit lärorikt att läsa teorier om grupper och gruppdynamik, och träna på att ha grupparbeten. Jag trodde jag hade koll på hur jag fungerar i grupp men jag har upptäckt nya sidor hos mig själv genom olika grupparbeten, säger hon.

Hur är studiemiljön?

– Det är en stimulerande och öppen miljö. Det finns möjlighet att få hjälp med studieteknik om man behöver det. Man omges av likasinnade vilket gör att man inspirerar varandra, säger hon.

Elin hade en del fördomar om hur det skulle vara att plugga på universitet.

– Min uppfattningar var att det skulle vara mer opersonligt och att man inte hade kontakt med lärarna. Så är det verkligen inte. Lärarna är engagerade, de ser en och är ett bollplank på ett annat sätt än jag föreställt mig. Det känns verkligen som jag har hittat rätt, säger hon. 

Är det något som du önskat att någon talat om för dig innan du började här?

– Jag önskat att någon hade sagt ”glöm inte att ha kul under tiden”, speciellt eftersom jag lätt blir väldigt målinriktad.  Jag tycker att man ska våga ta chanser när de dyker upp, som en praktikplats till exempel. Det gör att man har chans att få testa teorin i praktiken innan man kommer ut i arbetslivet.

Han kombinerar sitt intresse för sport och kommunikation

Sebastian Grute läser sista terminen på kandidatutbildningen Produktionsledare: Media. Nu gör han en sex månader lång ”drömpraktik” på Red Bulls huvudkontor i Salzburg, Österrike. Han hjälper Red Bulls lokala kommunikatörer att skapa och distribuera ett så pass bra innehåll som möjligt i samband me...

Han kombinerar sitt intresse för sport och kommunikation

Sebastian Grute läser sista terminen på kandidatutbildningen Produktionsledare: Media. Nu gör han en sex månader lång ”drömpraktik” på Red Bulls huvudkontor i Salzburg, Österrike. Han hjälper Red Bulls lokala kommunikatörer att skapa och distribuera ett så pass bra innehåll som möjligt i samband med de många sportevenemang och atletprojekt som företaget anordnar.

– Det är väldigt roligt, säger Sebastian. Jag ingår i ett team som guidar och stödjer företagets lokala kommunikationsavdelningar. Red Bull är väldigt måna om att jag som praktikant ska få riktiga arbetsuppgifter. Just nu håller jag på att organisera en workshop för kommunikationsansvariga i 25 länder. Tanken är att vi som jobbar med kommunikation kring sportevenemang ska träffas för att diskutera hur vi använder Instagram, Facebook och Youtube på bästa sätt och för att brainstorma idéer.

Ett kreativt yrke där han får vara ’en spindel i nätet’

Det var en studievägledare i Lund som tipsade honom om utbildningen i Malmö, som hade rankats som den sjunde bästa utbildningen i Sverige när det gäller kvalitet på samverkan med näringslivet. Sebastian, som själv kommer från Stockholm, gillar programmets upplägg med både teoretiskt och kreativt fokus men beskriver den teoretiska delen som mer krävande. Något som Sebastian uppskattar är att lärarna har erfarenheter från branschen och många riktiga projekt som exempel.

– Vi lär oss mycket om affärsverksamhet och jobbar ofta i case, vilket är ett speciellt sätt. Jag har lärt mig mycket om gruppdynamik och fått värdefulla erfarenheter av grupparbete under stress. Den första uppgift vi fick var att projektleda ett bröllop. Sen gick vi över till att läsa mycket om tryckteknik samtidigt som vi läste kreativa kurser i grafisk design och fotoredigering. Vi har även lärt oss presentationsteknik och att pitcha idéer. Att presentera framför en publik är något som jag idag tycker är roligt.

Inriktar sig på sportkommunikation genom valbara kurser 

Programmets upplägg med valbara kurser är något han uppskattar eftersom det gjort att han kunnat rikta in sig på det område som intresserar honom, nämligen sportkommunikation. Klasskompisarna beskriver han som ambitiösa.

– De har hamnat på bra praktikplatser. Tre har varit i New York, två på IKEA och en av mina närmare vänner var på Viasat. Klassen drog även igång ett projekt för Musikhjälpen 2015 som vi också presenterade i glasburen i direktsändning. Om du engagerar dig som student så vill lärarna gärna hjälpa till. De är måna om att pusha en.

Kontakt