Speciallärarutbildning hösten 2022
Speciallärarutbildningen inom Lärarlyftet samläser med speciallärarprogrammet på Malmö universitet.
Kursstart och avslut
Introduktionsdag är den 24 augusti 2022 och delkurs 1 startar den 31 augusti.
Sista examinationsdag är den 15 januari 2025.
Speciallärarutbildning med specialisering: Matematikutveckling
Speciallärarutbildning med specialisering: Språk-, skriv- och läsutveckling
Speciallärarutbildning med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, 90 hp
Behörighetskrav
- Det krävs att den sökande har anställning inom skolväsendet. Dock inte inom förskola eller fritidshem. Huvudman ska godkänna deltagandet.
- För specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling krävs antingen att den sökande har en lärarexamen som är avsedd för undervisning i ämnet svenska, eller att den sökande genom sin examen fått behörighet att undervisa i svenska. Om lärarens examen inte är avsedd för undervisning i svenska krävs att läraren blivit behörig att undervisa i ämnet genom högskoleutbildning eller, utan att ha blivit behörig i ämnet, har kompletterande högskolestudier om minst 22,5 hp i ämnet svenska, eller inom kunskapsområdet språk-, skriv- och läsutveckling.
- För specialisering mot matematikutveckling krävs antingen att den sökande har en lärarexamen som är avsedd för undervisning i ämnet matematik, eller att den sökande genom sin examen fått behörighet att undervisa i matematik. Om lärarens examen inte är avsedd för undervisning i matematik krävs att läraren blivit behörig att undervisa i ämnet genom högskoleutbildning eller, utan att ha blivit behörig i ämnet, har kompletterande högskolestudier om minst 22,5 hp i matematik.
Sammanfattning
Kursen vänder sig till dig som vill arbeta såväl självständigt som tillsammans med kolleger och ledning, för att erbjuda stöd och hjälp för elever i olika sårbara situationer inom språk-, skriv-, läs- eller matematikutveckling.
Kursen förbereder för att som speciallärare bedriva undervisning som avser stöd i förskoleklass/skola i enlighet med de bestämmelser som finns i förordningen om behörighet och legitimation för förskollärare och lärare (SFS 2011:326, med senare revideringar).
Som speciallärare med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling ska du kunna undervisa, följa och bedöma elevers språk-, skriv- och läsutveckling. Därför är det betydelsefullt att du har god språklig kompetens i svenska språket så väl muntligt som skriftligt.
Som speciallärare arbetar du, baserat på din tidigare utbildning, och din specialisering inom speciallärarutbildningen med att:
- ge alla elever en likvärdig utbildning och rätt stöd för att nå de kunskapskrav som ska uppnås eller de kravnivåer som gäller.
- erbjuda individuellt stöd till elever i olika former av sårbara situationer.
- tidigt upptäcka stödbehov och att bidra till god utredning så att skolans stödinsatser håller hög kvalitet.
- vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare för såväl föräldrar som kollegor.
- leda pedagogiskt utvecklingsarbete med målet att kunna möta alla barn och elevers rätt till en likvärdig utbildning.
- arbeta ledande med att utveckla arbetssätt gällande bedömning och betygssättning.
Du förväntas samarbeta med specialpedagoger, elevhälsan och andra viktiga aktörer i förskolan/skolan i syfte att gemensamt utveckla goda lärmiljöer.
Utbildningens upplägg
Kursen genomförs under fem terminer på 67% studietakt. Kursen är delvis nätbaserad. Dina studier utgörs dels av föreläsningar, seminarier och basgruppsarbete schemalagda på campus, ca 12–15 dagar i varje kurs, dels av självstudier samt arbete i basgrupp. Merparten av studierna i varje kurs förutsetts därmed du och din basgrupp själva planera och utföra och de avser bland annat fältstudier, basgruppsarbete, auskultation, litteraturläsning samt eget arbete med examinationsuppgifter.