Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Kristine
Hultberg Ingridz,
Doktorand/Universitetsadjunkt
kristine.hultberg-ingridz@mau.se
040-665 82 93
orcid.org/0000-0003-4663-1871
Presentation
Jag är doktorand i pedagogik och en del av forskarskolan PRECEC (Play responsive teaching in Early Childhood Education and Care). Mina forskningsintressen koncentrerar barns utbildning med fokus på undervisning och/eller dess relation till lek i förskola.
Genom att studera undervisning i förskola undersöker jag vad undervisning kan vara och vad undervisning kan bli i barns utbildning i förskola. Genom multietnografisk metod med videokamera som verktyg studeras undervisning på olika platser. Undervisning utforskas i relation till lek i ett öppet utforskande där jag följer och studerar objektet undervisning på tre olika platser. De olika platserna är, förskolepraktiken, dokument som läroplaner, riksdagsdebatter, mediala texter och statens offentliga utredningar och i pedagogisk filosofi.
Avhandlingen är skriven inom ramen för en sammanläggningsavhandling där, förutom kappa, olika frågor undersöks i artiklar. Dessa sammantaget ska tillsammans förstås bilda en grund för bidrag till teoriutvecklingen av lekresponsiv undervisning och ett bidrag till vad undervisning i förskola kan vara och vad den kan bli.
Min bakgrund som pedagog i förskola, genuspedagog, grundskollärare och utvecklingsledare har gett mig en bred erfarenhet gällande utbildningsfrågor i praktiken. Min magisteruppsats banade väg för ett fördjupat teoretiskt utforskande av utbildning i förskola och baserades på aktionsforskning och genomfördes tillsammans med förskollärare i Burlövs kommun.
Medlem i forskningsmiljöerna:
Didaktiska studier
Pedagogisk filosofi
Ingår även i nätverksgruppen Global Childhoods, [https://www.gu.se/pedagogik-kommunikation-larande/kollegiet-global-childhoods]
Publikationer
-
2023 | Konferensbidrag
Make common- Teaching through play
Kristine Hultberg Ingridz
-
2022 | Konferensbidrag
What happens if we explore teaching As if it where free next to play?: A rethinking about free play and teaching in the context of public preschool in Sweden
Kristine Hultberg Ingridz
-
2021 | Konferensbidrag
Between Inner and Outer Boundaries – Practitioner Research: A presentation and discussion of the choice of methods in relation to practitioner research
Kristine Hultberg Ingridz, Maria Söderling
-
2021 | Konferensbidrag
What happens to children’s “free” play when teaching is established?
Kristine Hultberg Ingridz