Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för samhälle, kultur och identitet
samhälle, kultur och identitet
Samhälle, kultur och identitet (SKI) är en flervetenskaplig institution i skärningspunkten mellan humaniora och samhällsvetenskap. Här står frågor kring relationen mellan människa och samhälle i fokus.
Utbildning vid SKI
Vid institutionen finns lärarutbildningar, studie- och yrkesvägledarutbildning samt historiska studier. Det finns tre ämneslärarutbildningar: samhällskunskap och lärande, historia och lärande och religionsvetenskap och lärande. Institutionen ansvarar också för grundlärarutbildning i samhällsorienterande ämnen med inriktning mot årskurserna F-6. Därtill finns utbildning i montessoripedagogik. Institutionen har ett övergripande ansvar för historieutbildningar vid Malmö universitet med kurser och program på kandidat, master och forskarnivå
Samhällsorienterande ämnen, F-6
Institutionen ansvarar för kurserna i de samhällsorienterande ämnena inom grundlärarutbildningen. I kurserna integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier i geografi, historia, religion och samhällskunskap. Såväl klassrumsnära perspektiv som kritiska perspektiv på omvärlden genomsyrar utbildningen.
Ämnesansvarig:
Frank Roxenby
Senait Bohlin
Ämneslärarutbildning årskurs 7-9 samt gymnasiet
Historia och lärande
Ämneslärarutbildningen i historia integrerar tre aspekter av historieämnet - ämneskunskaper, metodik och didaktik. Här förbereds du för ett yrkesliv som lärare i historia. Utbildningen genomsyras av förståelsen av att det människor gjort i det förflutna fortsätter att vara en verkande kraft in i framtiden. Vi lever idag med de problem och möjligheter som människor i det förflutna har skapat åt oss. På samma sätt skapar vi idag förutsättningarna för de människor som kommer att leva här i framtiden. Vi är både historieskapade och historieskapande.
Ämnesansvariga:
David Rosenlund
Religionsvetenskap och lärande
I Sverige och i världen idag aktualiseras ständigt frågor kring religion och etik samt religionens roll i samhället. Människor ställs inför en rad krav i ett modernt, globalt, inkluderande och mångfaldigt samhälle.
Ämnesansvariga:
Martin Lund
Erica Lundqvist
Samhällskunskap och lärande
I ämnet samhällskunskap och lärande studeras och problematiseras samhällsfrågor utifrån sociala, ekonomiska och politiska perspektiv. Sociologi, statsvetenskap och nationalekonomi är de akademiska discipliner som ingår när exempelvis media, internationella relationer och sociala frågor studeras. Ämnet växlar mellan mikro och makronivå, individ och identitet ställs i perspektiv till både global och lokal politik. Studenterna förbereds inför yrkeslivet som samhällskunskapslärare genom att arbeta med frågor om skola, makt och människors möjligheter att påverka sin omgivning.
Ämnesansvariga:
Joakim Glaser
Janna Lundberg
Historia
I ämnet historia studeras samhällsförändring över tid utifrån socialhistoriska och kulturanalytiska utgångspunkter. Ett underifrånperspektiv utgör ämnets utgångspunkt, det vill säga att konkreta människor och deras livsvillkor står i centrum. Perspektiv som klass, genus, generation, etnicitet är centrala. Ämnet har en inriktning mot hur livsbetingelser, livsvillkor och kultur förändrats och förändras i växelverkan med samhällsstrukturer och ekologiska förutsättningar. Sålunda studeras växelspelet mellan människan som kulturskapande aktör och den sociala, politiska och ekologiska omgivningen i ett förändringsperspektiv. Kritisk kulturanalys utgör ett teoretiskt perspektiv som genomsyrar ämnet. Såväl produktion, konsumtion, förmedling och reception av historia och kulturarv studeras utifrån ett samhällsperspektiv.
Ämnesansvarig:
Ylva Grufstedt
Studie- och yrkesvägledare
Utbildningen till studie- och yrkesvägledare är kombination av beteendevetenskap, samhällsvetenskap, vägledningsmetodik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). I utbildningen behandlas teoribildning inom sociologi, psykologi, pedagogik och teori om arbetslivet och arbetsmarknaden.
Ämnesansvarig:
Peter Gladoic Håkansson
Forskning vid SKI
Vid institutionen bedrivs humanistisk och samhällsrelevant forskning i samverkan mellan flera fält. I miljön bedrivs även ämnesdidaktisk forskning. I vår forskning strävar vi efter att bidra till ett kulturellt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle med hjälp av kulturanalytiska och samhällskritiska perspektiv och metoder. Forskningen äger rum i nära samverkan med aktörer och institutioner i det omgivande samhället som exempelvis skola och kulturarvsinstitutioner. I miljön bedrivs forskning som undersöker människors livsvillkor och erfarenheter i samtiden och i det förflutna, ofta med fokus på marginaliserade gruppers perspektiv, lärande, kulturarv, religion och historia. Vid institutionen finns en forskarutbildning i historia och historiedidaktik som bedrivs i nära anslutning till den Nationella forskarskolan i historiska studier och forskarskolan Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram).
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Erik Alvstad
Fredrik Alvén
Nils Andersson
Malin Axelsson
Cecilia Axelsson Yngvéus
Mikael Bruér
Ingmarie Danielsson Malmros
Elin Ennerberg
Peter Gladoic Håkansson
Joakim Glaser
Ylva Grufstedt
Per Gunnemyr
Niklas Gustafson
Manon Hedenborg White
Mona Hemmaty
Julia Håkansson
Bodil Liljefors-Persson
Anders Lindh
Janna Lundberg
Erica Lundqvist
Robert Nilsson Mohammadi
Stefan Nyzell
David Rosenlund
Joel Rudnert
Marianne Sjöland
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Judaism
Svante Lundgren, Martin Lund
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Gender Studies
Manon Hedenborg White
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Viking and Old Norse Memoryscapes in Comics
Martin Lund
-
2024 | Konferensbidrag
Downliners Sect: Actors in Transnational Processes: A Discussion on the Album The Country Sect from 1965
Mats Greiff
-
2024 | Artikel i tidskrift
The Cruel Optimism of Work Permits: Vulnerabilities and Deportability Among Rejected Asylum-Seekers and International Students Pursuing Track Changes in Sweden
Mona Hemmaty
-
2024 | Artikel i tidskrift
Magic in Art, Poetry, and Biography: Marjorie Cameron’s Illustrated Notebooks c. 1956–1964
Manon Hedenborg White
-
2024 | Artikel i tidskrift
Introduction: Aleister Crowley, the Thelemic Tradition, and the Creative Arts
Manon Hedenborg White, Henrik Bogdan
-
2024 | Konferensbidrag
‘Run three laps around the house’: A rural life of supportive love and free childhood
Janna Lundberg, Elin Ennerberg
-
2024 | Artikel, recension
Maja Bondestam, De utomordentliga: Normaliseringen av monster och naturens utkant 1600–1830
Cecilia Trenter
-
2024 | Artikel i tidskrift
Pojkars och flickors temporala orientering och interesse för historia i Sverige
Fredrik Alvén
-
Forskningsprojekt
Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
Forskningsprojekt
Minne och Aktivism. De överlevandes roll i kunskapsproduktionen om Förintelsen
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Artificiell intelligens som en fråga för den globala politiska ekonomin – aktörer, strukturer, begränsningar och möjligheter
michael.strange@mau.se -
Forskningsprojekt
På väg mot jämställdhet? Könsintegrerande processer i lastbilsföraryrket
lisa.ringblom@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Att samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik
-
Forskningsprojekt
Digitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Nordic voices: The use of oral history and personal memories in public history settings
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
I exil: aktivism, identitet och African National Congress of South Africa i Sverige
emma.lundin@mau.se -
Forskningsprojekt
Landsbygdens vardagsliv, arbete och utbildning
janna.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Judisk och kvinna. Intersektionella och historiska perspektiv på judiska kvinnors liv i Sverige under 1900- och 2000-talet
malin.thor@mau.se
-
Seminarium , 4 april | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Equal access to historical knowledge? SES, gender and first language
-
Seminarium , 11 april | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Mato Bosnjak – Högre seminariet i Historia och historiedidaktik
-
Seminarium , 16 april | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Leif Stenberg – Fotboll och religion
-
Seminarium , 17 april | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Seminariet för SO-didaktik och skolfrågor – Utbildning i SO för grundskolelärare
-
Seminarium , 18 april | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Bo Eriksson – Nära monsterupplevelser: monstervetenskap med historisk utblick
-
Seminarium , 19 april | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Slutseminarium – Magnus Gustafson
-
Seminarium , 24 april | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Revisiting Shared Authority
-
Seminarium , 25 april | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Stephan Brunow – Seminariet för samhällsstudier
-
Seminarium , 25 april | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Alice Porsfelt and Julie Goodrich – Oral histories about DIY music in Malmö
-
Seminarium , 25 april | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Swedish Riksdag 1867–2022: An ecosystem of linked open data (SWERIK)
-
Seminarium , 2 maj | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Sexualfilosofiska tankegångar hos Hinke Bergegren 1880–1936
-
Seminarium , 16 maj | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Ungdomskultur, värden och politisk subjektivitet i rurala rumsligheter
-
Seminarium , 16 maj | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Dennis Albertsen – Högre seminariet i Historia och historiedidaktik
-
Seminarium , 21 maj | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Ernils Larsson: Helgedomsshinto i efterkrigstidens Japan
-
Seminarium , 23 maj | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Julia Håkansson och Emma Severinsson: Historiebruk i svensk modepress 1920–1970
-
Seminarium , 30 maj | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Mikael Bruér – Högre seminariet i Historia och historiedidaktik
-
Seminarium , 13 juni | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE
Vikingar och vikingatid i skandinavisk historiekultur
Forskningsämnen
Samarbeta med SKI
Vår forskning och utbildning sker i nära samarbete med det omgivande samhället. Kontakta oss gärna med förslag på samverkan med våra forskare eller studenter.
Nationella proven i historia
Skolverket har fått regeringens uppdrag att i samarbete med universitet och högskolor utarbeta och genomföra de nationella ämnesproven. Uppgiften att utarbeta nationella ämnesprovet i historia för årskurs 9 ligger hos Malmö universitet.