Runt 3,5 miljarder människor beräknas ha orala sjukdomar. Forskning om munhälsa är viktig för att förstå sambandet mellan oral hälsa och andra sjukdomar. Genom att studera risk- och friskfaktorer samt behandlingar för olika problem som karies, tandlossning, käksmärta och bettavvikelser kan vi förbättra diagnostik, behandling och produkter för oral vård.

Totalt antal träffar: 10

Forskning om munhälsa

Malmö universitets forskning om munhälsa kan bland annat handla om:

• Riskfaktorer för karies och frätskador samt hälsofrämjande arbete som kan minska karies
  • Kopplingen mellan tandlossning och hjärt-och kärlsjukdom eller andra sjukdomar
  • Hur man ersätter skadade eller förlorade tänder med implantat och proteser
  • Tandhälsa hos barn och unga samt för tidigt födda
  • Tandreglering och behandling av bettavvikelser eller smärta
  • Kronisk smärta i ansiktet, huvudet och käkarna
  • Folkhälsa i relation till oral hälsa
  • Hur röntgenbehandlingar kan förbättras och användas korrekt
  • Sjukdomar i munhålan och behandling av dessa.

Pågående forskningsprojekt

Totalt antal träffar: 25

Experter inom munhälsa

Forskning kring munhälsa kan handla om allt ifrån tandreglering, kronisk smärta, hur skadade tänder kan ersättas till oral biologi och sjukdomar i munnen. Här hittar du forskare som kan kommentera olika specialområden.

Kontaktpersoner inom odontologiska specialiteter och ämnen