Ahlström, Björn, Berg, Gunnar, Håkansson Lindqvist, Marcia, Sundh, Frank. (red.) (2021). Att jobba som rektor – om rektorer som professionella yrkesutövare. Lund: Studentlitteratur. (280 s)
Ahrenfelt, Bo. (2013) Förändring som tillstånd. Lund: Studentlitteratur. (338 s.)
Hargreaves, Andy och Fink, Dean (2008) Hållbart ledarskap i skolan. Lund: Studentlitteratur. (260 s.)
Gyllander Torkildsen, Lisbeth; Nehez, Jaana (2020). Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Hirsh, Åsa., & Olin, Anette. (Red.). (2020). Skolutveckling i teori och praktik. Malmö: Gleerups.(265 s)
Höög, Jonas. & Johansson, Olof. (red.) (2011). Struktur, kultur, ledarskap. Lund: Studentlitteratur. (187 s)
Rapp, Stephan (2021). Att leda elevers kunskapsutveckling: styrkedjan och det pedagogiska ledarskapet. Malmö: Gleerups. (191 s)
Riddersporre, Bim & Erlandsson, Magnus., red. (2016), Upplyftande ledarskap i skola och förskola. Stockholm: Natur & Kultur. (154 s)
Lind Nilsson, Irene och Gustafsson, Lisbeth. (2006) Ledarskapets inre och yttre resa. Lund: Studentlitteratur. (120 s.)
Scherp, Hans-Åke (2013). Lärandebaserad skolutveckling: lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat. Lund: Studentlitteratur. (100 s)
Söderström, Åsa. (2017). Etiska perspektiv på skolledares arbete. Lund: Studentlitteratur. (80 s)
Dessutom ingår aktuella styrdokument gällande skolväsendet som t.ex läroplaner, skollag och allmänna råd.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Genus, migration och etnicitet diskuteras utifrån olika ledarskapssituationer. Den löpande
tillämpningen i basgrupp av kursens innehåll samt att respondera på varandras examinationsarbete som kritisk vän är en del av bearbetningen av dessa perspektiv.