Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Lisa
Hellström
Docent/Universitetslektor
lisa.hellstrom@mau.se
040-665 70 42
orcid.org/0000-0002-9326-1175
Presentation
Jag är doktor i folkhälsa och arbetar som docent och forskningsledare vid Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) vid Malmö universitet. Mitt forskningsfokus är på ungas mentala hälsa, livsfärdigheter, skolans hälsofrämjande arbete och mobbning. Som doktor i folkhälsa och docent i utbildningsvetenskap fokuserar jag på samspelet mellan hälsa och lärande. Eftersom mental hälsa är en förutsättning för elevers välbefinnande och skolprestationer är skolan en avgörande arena för hälsofrämjande arbete.
Publikationer
-
2023 | Konferensbidrag
Conceptualizing adolescents’ everyday stressors using the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) classification system
Lisa Hellström, Madeleine Sjöman, Karin Enskär
-
2023 | Rapport
Mindfulness i skolan – en möjlig väg för att främja psykiskt välbefinnande? En scoping review om mindfulness-baserade interventioner i skolmiljö
Lisa Hellström
-
2023 | Artikel, forskningsöversikt
Children and youth's perceptions of mental health: a scoping review of qualitative studies
Linda Beckman, Sven Hassler, Lisa Hellström
-
2023 | Rapport
Hur mår våra barn och unga?: Förändringar i barns och ungas hälsa över tid: en kunskapsöversikt
Lisa Hellström
-
2022 | Konferensbidrag
How to Design Early Interventions to Improve Engagement and Executive Functioning for Preschoolers with Neurodevelopmental Disorders
Madeleine Sjöman, Mona Holmqvist, Lisa Hellström, Vera Coelho, Kimberly Nesbitt