Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Doktorand i språk- och litteraturdidaktik (sedan 2021) med fokus på läs- och skrivundervisning i grundskolans tidigare år. Pågående forskningsprojekt fokuserar på grafiska modellers representation av narrativ text samt hur lärare och elever (re-)designar iscensättningen av såväl modeller som narrativ text. Flera teoretiska konstruktioner inom socialsemiotisk teoribildning tillämpas för att analysera komplexiteten i dessa multisemiotiska processer.
Som lärarutbildare rör jag mig främst inom svenskdidaktiska kurser mot grundskolans tidigare år. Här är relationen mellan teori och undervisningspraktik särskilt relevant som ett verktyg att bidra till studenters didaktiska medvetenhet för att kunna göra väl reflekterande val i sin kommande undervisning.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Narrativt skrivande i årskurs 1: En fallstudie om elevers re-design av berättelseelement
Kim Ridell
-
2024 | Artikel i tidskrift
Prompting story elements in first grade: An intermodal approach for exploring two teachers’ orchestrations
Kim Ridell, Robert Walldén
-
2023 | Konferensbidrag
Intermodal re-/dekonstruktion av Rödluvan och vargen: två lärare som promptar och förhandlar om berättande text i årskurs 1
Kim Ridell, Robert Walldén
-
2023 | Konferensbidrag
Eight-year-olds seeking information with ipads: dimensions of reading competence
Eva Wennås Brante, Robert Walldén, Kim Ridell
-
2023 | Artikel i tidskrift
Graphical models for narrative texts: Reflecting and reshaping curriculum demands for Swedish primary school
Kim Ridell, Robert Walldén