Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningsprogram
- Forskningsprogram
- Foresight
- Institute for Urban Research
- Data Society
- Disciplinary literacy and inclusive teaching
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Disciplinary literacy and inclusive teaching
inclusive teaching
Forskningsprogrammet Disciplinary literacy and inclusive teaching (LIT) undersöker språkets flerdimensionella karaktär i undervisning och lärprocesser.
Vår forskning
Vi lever i ett växande flerspråkigt och mångkulturellt samhälle som påverkar utbildning på alla nivåer. Forskningsprogrammet Litteracitet och inkluderande ämnesundervisning i ett flerspråkigt samhälle (LIT) vill bidra med en djupare förståelse för hur språket inom olika ämnesområden påverkar och driver elevers och studenters lärande.
Programmet vill också bidra till ökad kvalitet i undervisningen genom att tillhandahålla praktiska verktyg för lärare i skolan och inom högre utbildning, som kan integreras i lärsituationer för att förstärka och stödja elevers och studenters litteracitet i relation till lärande inom olika skolämnen.
Programmet består av åtta fokusområden:
Litteracitet, flerspråkighet och inkluderande undervisning i alla ämnen
Detta fokusområde ger en övergripande bild och de teoretiska och praktiska förutsättningarna utvecklas i relation till och för de andra områdena. Här samarbetar alla de deltagande forskarna.
Litteracitet i NO-undervisningen
Vilka aktiviteter i NO-klassrummen skapar förutsättningar för inkluderande undervisning i flerspråkiga kontexter?
Litteracitet i matematik-undervisningen
Här undersöks hur dagens matematikundervisning återspeglar förändringar i samhället däribland migration och globalisering.
Litteracitet i SO-undervisningen
Detta fokusområde undersöker hur elevers litteracitet utvecklas, samtidigt som eleverna utvecklar sin ämnesförståelse.
Språk, litteracitet och flerspråkighet
Här undersöks litteracitetsutmaningar i språkligt heterogena klassrum med fokus på litteracitet i språkundervisningen alternativt litteracitetsutmaningar i flera olika skolämnen.
Akademisk litteracitet
Detta område fokuserar lärarstudenters akademiska litteracitet och hur de utvecklar sitt akademiska skrivande i förhållande till olika ämneskurser.
Digital litteracitet
Här fokuseras digital litteracitet inklusive utvecklingen av praktiska klassrumsapplikationer och språkstödjande redskap i olika ämnen.
Litteracitet, hållbarhet och klimat
Detta område undersöker hur miljökommunikation i olika samhälls- och utbildningskontexter får betydelse för kunskapsproduktion och handling för klimatomställning.
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Inom programmet samarbetar flera forskare från olika discipliner, bland annat pedagogik, ämnesdidaktik, utbildningsvetenskap och datavetenskap.
Huda Alhadi Alhasani
Fredrik Alvén
Christian Andersson
Eva Davidsson
Helen Hasslöf
Hanna Hofverberg
Anders Jakobsson
Annika Karlsson
Bodil Liljefors-Persson
Janna Lundberg
Kim Ridell
Ulrika Ryan
Marie Sjöblom
Petra Svensson Källberg
I forskningsprogrammet ingår även:
-
2024 | Konferensbidrag
Meaning Making Of Words In Multilingual School Science Settings
Clas Olander, Sofie Johansson
-
2024 | Konferensbidrag
Pupils display pre-knowledge and exercise agency making meaning with the tablet camera
Johan Lind, Maria Söderling
-
2024 | Artikel i tidskrift
The Gatekeeping Role of Mathematics Education in Migration Contexts – A Visit to Malmö: Three Snapshots To Illustrate The Opening Or Closing Of The Gate To Mathematics Learning
Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan
-
2024 | Övrigt
Undervisning i flerspråkiga matematikklassrum
Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan
-
2024 | Artikel i tidskrift
Spaces for multilingualism in mathematics classrooms? – teachers’ perceptions and experiences
Petra Svensson Källberg, Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Tensions in combining two practices: promoting mathematical dialogue using digital tools
Marie Sjöblom, Lisa Björklund Boistrup, Jens Ideland, Karin Ollinen
-
2024 | Konferensbidrag
The art of collaborative writing: exploring the dynamics of academic co-authoring amonghigher education students
Eva Wennås Brante, Dennis Augustsson
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Collaboration
Eva Wennås Brante
-
2024 | Artikel i tidskrift
”Står det liksom huller om buller, ja, men hur ska jag kunna bedöma den här texten då?”: Lågstadielärares konstruktion av diskursiva regler för narrativt skrivande
Kim Ridell, Robert Walldén
-
2024 | Konferensbidrag
Utveckling av språkligt inkluderande strategier för NTA-undervisning: en interventionsstudie för att främja alla elevers lärandei naturvetenskap
Annika Karlsson, Helena Holmström