Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Disciplinary literacy and inclusive teaching
inclusive teaching
Forskningsprogrammet Disciplinary literacy and inclusive teaching (LIT) undersöker språkets flerdimensionella karaktär i undervisning och lärprocesser. Målet är att få bättre förståelse av elevers och studenters läs- och skrivförmåga i naturvetenskap, matematik och samhällsvetenskapliga ämnen – i det alltmer mångspråkiga samhälle vi lever i.
Vår forskning
Vi lever i ett växande flerspråkigt och mångkulturellt samhälle som påverkar utbildning på alla nivåer. Forskningsprogrammet Litteracitet och inkluderande ämnesundervisning i ett flerspråkigt samhälle (LIT) vill bidra med en djupare förståelse för hur språket inom olika ämnesområden påverkar och driver elevers och studenters lärande.
Programmet vill också bidra till ökad kvalitet i undervisningen genom att tillhandahålla praktiska verktyg för lärare i skolan och inom högre utbildning, som kan integreras i lärsituationer för att förstärka och stödja elevers och studenters litteracitet i relation till lärande inom olika skolämnen.
Programmet består av åtta fokusområden:
Litteracitet, flerspråkighet och inkluderande undervisning i alla ämnen
Detta fokusområde ger en övergripande bild och de teoretiska och praktiska förutsättningarna utvecklas i relation till och för de andra områdena. Här samarbetar alla de deltagande forskarna.
Litteracitet i NO-undervisningen
Vilka aktiviteter i NO-klassrummen skapar förutsättningar för inkluderande undervisning i flerspråkiga kontexter?
Litteracitet i matematik-undervisningen
Här undersöks hur dagens matematikundervisning återspeglar förändringar i samhället däribland migration och globalisering.
Litteracitet i SO-undervisningen
Detta fokusområde undersöker hur elevers litteracitet utvecklas, samtidigt som eleverna utvecklar sin ämnesförståelse.
Språk, litteracitet och flerspråkighet
Här undersöks litteracitetsutmaningar i språkligt heterogena klassrum med fokus på litteracitet i språkundervisningen alternativt litteracitetsutmaningar i flera olika skolämnen.
Akademisk litteracitet
Detta område fokuserar lärarstudenters akademiska litteracitet och hur de utvecklar sitt akademiska skrivande i förhållande till olika ämneskurser.
Digital litteracitet
Här fokuseras digital litteracitet inklusive utvecklingen av praktiska klassrumsapplikationer och språkstödjande redskap i olika ämnen.
Litteracitet, hållbarhet och klimat
Detta område undersöker hur miljökommunikation i olika samhälls- och utbildningskontexter får betydelse för kunskapsproduktion och handling för klimatomställning.
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Inom programmet samarbetar flera forskare från olika discipliner, bland annat pedagogik, ämnesdidaktik, utbildningsvetenskap och datavetenskap.
-
Personal
Fredrik Alvén - Docent/Universitetslektor
fredrik.alven@mau.se -
Personal
Christian Andersson - Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se -
Personal
Jonas Christensen - Universitetslektor
jonas.christensen@mau.se -
Personal
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se -
HHPersonal
Helen Hasslöf - Universitetslektor
helen.hasslof@mau.se -
Personal
Anders Jakobsson - Professor
anders.jakobsson@mau.se -
Personal
Irina Johansson Carlén - Doktorand
irina.johansson-carlen@mau.se -
AKPersonal
Annika Karlsson - Universitetslektor
annika.karlsson@mau.se -
Personal
Bodil Liljefors-Persson - Professor
bodil.liljefors@mau.se -
Personal
Johan Lind - Doktorand
johan.lind@mau.se -
Personal
Matilda Lindberg - Doktorand
matilda.lindberg@mau.se -
Personal
Janna Lundberg - Universitetslektor
janna.lundberg@mau.se -
Personal
Cristina Nordman - Doktorand
cristina.nordman@mau.se -
Personal
Pia Nygård Larsson - Docent/Universitetslektor
pia.nygard-larsson@mau.se -
COPersonal
Clas Olander - Professor
clas.olander@mau.se -
Personal
Kim Ridell - Doktorand
kim.ridell@mau.se -
URPersonal
Ulrika Ryan - Universitetslektor
ulrika.ryan@mau.se -
Personal
Marie Sjöblom - Universitetslektor
marie.sjoblom@mau.se -
Personal
Petra Svensson Källberg - Universitetslektor
petra.svensson@mau.se -
Personal
Robert Walldén - Docent/Universitetslektor, biträdande
robert.wallden@mau.se -
Personal
Eva Wennås Brante - Docent/Universitetslektor
eva.wennas-brante@mau.se -
Personal
Magnus Ödmo - Doktorand
magnus.odmo@mau.se
I forskningsprogrammet ingår även:
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism?: Multilingual approaches and activities in mathematics and science education
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson
-
2023 | Konferensbidrag
Climate Becomings through XR and Nordic Rebellion
Helen Hasslöf
-
2023 | Artikel i tidskrift
From “Confusion” and “Fear” to “Broadened Horizons.” Students’ Transformative Experiences in Two Higher Education Contexts: Argentina and Sweden
Lotta Bergman, Frida Hessel
-
2023 | Artikel i tidskrift
Förstaårsstudenters akademiska skrivande och hur det kan utvecklas
Lotta Bergman, Eva Davidsson
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Epistemic authority and hybrid integration in the view of language ideologies in classroom discourse
Erica Righard, Petra Svensson Källberg, Sara Amadasi, Shannon Damery, Krystyna Slany, Thomas Droessler
-
2023 | Bok
Undervisa i historia: didaktik och metodik för ämneslärare
Fredrik Alvén, Anna-Lena Lilliestam
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Historical digital literacy: Social media and the multicultural classroom
Fredrik Alvén, Joel Rudnert
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism?: Multilingual approaches and activities in mathematics and science education
Pia Nygård Larsson, Annika Karlsson, Petra Svensson Källberg
-
2023 | Artikel i tidskrift
Försök till transspråkande undervisning: tre typpraktiker
Jaana Nehez, Annika Karlsson, Petra Svensson Källberg
-
2023 | Övrigt
GP Debatt: Både fysiska böcker och digitala texter nödvändiga i skolan
Robert Walldén