Kontaktperson:
Fakultet/institution:
Forskningsämne:

Om projektet

Sverige har arbetat framgångsrikt med förebyggande tandvård men fortfarande har en betydande del av befolkningen behov av tandersättningar. Dentala keramer, främst av zirkonia, har blivit ett allt vanligare val för tandersättningar. Fördelarna med att utesluta metaller är bl.a. möjligheter till förbättrad estetik och vävnadsvänligt materialval. Kliniska studier visar att tandersättningar av zirkonia håller och att patienterna är nöjda. Men komplikationer förekommer ibland. En av dessa är att tandersättningarna lossnar. Förklaringar kan vara att vidhäftningen till tandytan är mer teknikkänslig för de cement som rekommenderas för zirkonia.

Den snabba utvecklingen inom dentala keramer har skapat möjligheter. Men det är också viktigt att vara medveten om att denna övergång kan medföra utmaningar och risker. Genom att noga utvärdera och analysera handhavandet av zirkonia-konstruktioner kan vi identifiera eventuella brister eller problemområden, och med den kunskapen försöka förebygga framtida misslyckanden. Syftet med avhandlingen är att förbättra överlevnaden på tandersättningar av zirkonia genom att utvärdera faktorer som kan påverka cementens vidhäftning.