Course, grundnivå
15 credits
Malmö | dagtid | 100%
6 November 2028 - 14 January 2029
Course code: AS229C

This course is offered as part of programme:

Course content

Kursen syftar till att fördjupa och vidareutveckla studentens kunskaper om språkvetenskaplig och litteraturvetenskaplig forskning i relation till undervisning och kunskapsutveckling i och på ett andraspråk. Studenten fördjupar även sina kunskaper om forsknings- och utvecklingsarbete ur ett andraspråksperspektiv samt utvecklar kunskaper om skönlitteratur, litteraturhistoria och deras betydelse för elevers språk- och kunskapsutveckling.

Delkurser

Språkliga perspektiv på undervisning och kunskapsutveckling, 7 hp

Delkursens innehållDelkursen behandlar forskning om undervisning och kunskapsutveckling i och på ett andraspråk för ungdomar och vuxna. Forskningslitteratur granskas, analyseras och diskuteras, och särskild tonvikt läggs på forskning om klassrumssamtal och pedagogisk kommunikation som resurser i det språk- och kunskapsutvecklande arbetet i språkligt heterogena klassrum. Även aktionsforskning och andra praktikutvecklande forskningsinriktningar inom området diskuteras. Vikten av att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till undervisning och kunskapsutvecklande processer uppmärksammas. I delkursen ingår beskrivning av ett mindre projektarbete med språkdidaktisk förankring i svenska som andraspråk.

Skönlitteratur i språk- och kunskapsutvecklande undervisning, 8 hp

Delkursens innehållDelkursen behandlar främst skönlitteratur men även andra medietexters möjligheter i ett språk- och kunskapsutvecklande sammanhang samt hur litteratur kan relateras till existentiella frågor och till föreställningar om kulturell och nationell identitet. Litteraturens plats i dagens skola behandlas utifrån litteraturdidaktisk forskning. Delkursen behandlar även litterära epoker, litteraturanalys och teoretiska perspektiv på vad som händer i mötet mellan text och läsare. Bedömningsfrågor av litterär kompetens utifrån styrdokument diskuteras. Dessutom diskuteras kanonbegreppet och hur en traditionell litteraturkanon har sett ut i den svenska skolan.I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Entry requirements

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS230C Svenska som andraspråk och lärande: Interkulturalitet, flerspråkighet och ämnesrelaterat skolspråk (godkänd)

Course literature

Course evaluation

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Contact