Bornemark, J., Borup, M., Sandberg, K. Degerhammar, S. & Kanström, P-E. (senaste upplagan) Medborgardialog: om det svåra i att mötas – praktikers reflektioner om ett av demokratins viktigaste verktyg. Stiftelsen Arkus, Stockholm.
De los Reyes, P. & Mulinari, D. (senaste upplagan) , Intersektionalitet : \*Kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap. Liber Förlag.
Ek, R., Gerell, M. & Hallin, P-O. (senaste upplagan). Att laga revor i samhällsväven – om social utsatthet och sociala risker i den postindustriella staden. MAPIUS 18. Malmö universitet. [Elektronisk resurs]
Forsberg, G. (senaste upplagan): Samhällsplaneringens teori och praktik. Liber förlag.
Steinfeld, E. & Maisel, J. (senaste upplagan). Universal design. Creating inclusive environments. Wiley. [Elektronisk resurs]
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att utveckla studenternas förståelse av samhällsvetenskapliga perspektiv på utmaningarna mot den sociala hållbarheten – i form av exkludering, segregation och ojämlikhet grundad i socioekonomiska förhållanden och sociala kategoriseringar – och hur sådana processer kan motverkas inom ramen för arkitektur och stadsplanering. Med utgångspunkt i sociologiska, genusvetenskapliga och intersektionella perspektiv och hur sådana tillämpas i stadsutvecklingssammanhang sätter kursen social hållbarhet i relation till bredare hållbarhetsutmaningar: klimatförändringar och förlust av naturresurser liksom relationen mellan en globaliserad ekonomi och ambitioner att skapa rättvisa städer och samhällen.
Kursen behandlar arkitektur och byggd miljö från ett socialt hållbarhetsperspektiv, relaterat till en övergripande hållbarhetsdiskurs och specifika miljöfaktorer såsom klimatförändringar och förlust av naturresurser. I detta sammanhang introduceras socioekologiska interventioner som redskap för en hållbar stadsutveckling.
Kursen ger vidare inblick i hur arkitektur och stadsplanering relaterar till samhällsmål som omfattar alla individers rätt till delaktighet och inkludering i samhällsgemenskapen, funktionsvariationer, jämlikhets- och genusfrågor och frågor om rätten till staden. Ett särskilt fokus läggs på universell utformning och tillgängliggörande för samhällets mångfald, kopplat till den byggda miljön.
Studenterna utvecklar sin förståelse för hur arkitektonisk och urban gestaltning påverkar minoriteter, grupper med särskilda behov och andra sårbara grupper i samhället, kopplat till bredare, holistiska perspektiv på levande, livskraftiga, ”smarta” och resilienta städer.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Behörighetskraven inom naturkunskap uppfylls även med: Kemi 1, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).