EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Fastighetsförmedling i Sverige präglas av ett reglerat system där fastighetsmäklare har ett särskilt ansvar gentemot både säljare och köpare. Kursen fokuserar därmed på hur fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag i Sverige kan utforma och kommunicera ett attraktivt marknadserbjudande inom ramen för sin yrkesroll som fastighetsmäklare. Studenten utvecklar ett kundorienterat synsätt och förståelse för hur marknadsföring kan bidra till värdeskapande vid fastighetsförmedling. Kursen belyser även hur internationell mångfald bland kunder påverkar marknadsföring och kundrelationer.
Kursen behandlar marknadsföring av både fastighetsmäklartjänsten och enskilda objekt, med särskild tonvikt på hur detta sker i en svensk kontext. Centrala delar inkluderar strategisk marknadsföring, digitala verktyg och plattformar, varumärkesbyggande, kundrelationer och hållbarhet. Kursen tar upp relevant begrepp inom marknadsföring, med fokus på tjänsteorganisationer, och diskuterar dessa utifrån svenska förhållanden, inklusive juridiska och etiska aspekter kopplade till mäklaryrket.
Syftet med kursen är att ge studenten fördjupade kunskaper i marknadsföring med särskilt fokus på fastighetsmäklarens yrkesroll i Sverige. Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att analysera, planera och genomföra marknadsföringsinsatser som är förenliga med en reglerad yrkesroll, branschpraxis och etiska riktlinjer. Studenten ska efter avslutad kurs kunna tillämpa ett kundorienterat och hållbart synsätt i sin yrkesroll som fastighetsmäklare i en mångkulturell kontext.
Entry requirements
För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 60 hp från kandidatprogrammet Fastighetsförmedling (eller Fastighetsföretagande)
Selection
100% högskolepoäng
Course literature
Current literature list is available in the syllabus for the course
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).