Etkina, Eugenia; Planinsic, Gorazd & Van Heuvelen, Alan (2019). College Physics: Explore and Apply. Pearson. 2nd edition. (50-150 s. i samråd med lärare). Tillgänglig via internet.
Etkina, Eugenia; Brookes, David; Planinsic, Gorazd & Van Heuvelen, Alan (2019). The Physics Active Learning Guide. 2nd edition. (50-150 s. i samråd med lärare). Tillgänglig via internet.
Etkina, Eugenia; Brookes, David; Planinsic, Gorazd & Van Heuvelen, Alan (2019). The Instructor’s Guide. 2nd edition. (50-150 s. i samråd med lärare). Tillgänglig via internet.
Sjøberg, Svein (2010). Naturvetenskap som allmänbildning - en kritisk ämnesdidaktik. Studentlitteratur (kap 2, 6, 7, 10) (150 s.).
Skolans styrdokument.
Rapporter och artiklar enligt lärares anvisning, samt vid kurstillfället utdelat lärmaterial (ca. 150 s).
EduSinglePage
This course is offered as part of coursepackage:
Course content
Ämnesdidaktiska områden som behandlas är argumentation i fysikundervisningen, elevers föreställningar kring och lärande av fysikens begrepp, modeller, fysikens karaktär, elevers intressen och attityder, samt undersökande aktiviteters roll i fysikundervisningen.
I kursen behandlas också olika aspekter på naturvetenskapens karaktär och roll i samhället.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Matematik 4 eller Matematik D
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).