Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2010). Barndomens historiska framväxt. I: Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Liber (20 s)
Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2022). Skola och medborgarfostran: Mellan pedagogik, vetenskap och moral. Lund: Studentlitteratur.
Florin, Christina & Nilsson, Bengt (2000). ’Något som liknar en oblodig revolution’: jämställdhetens politisering under 1960- och 70-talen. Uppsala: Jämställdhetskommittén (98 s)
Lindgren, Anne-Li & Söderlind, Ingrid (2019). Förskolans historia: förskolepolitik, barn och barndom. Malmö: Gleerups (206 s)
Ytterligare källor kan tillkomma vid kursstart.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om förskolans och skolväsendets framväxt, samt få förståelse för barndomens förändrade innebörder ur ett utbildningspolitiskt och historiskt perspektiv.
Inom kursen studeras skolväsendets och förskolans framväxt, i förhållande till bland annat jämställdhetsdebatten och kvinnans frigörelse. Vidare behandlas barndom som begrepp, samt dess förändrade innebörder över tid och i förhållande till utbildningspolitiska strömningar.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO252A Barndom och lärande: Barns mångsidiga utveckling (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).