Course, grundnivå
15 credits
Malmö | dagtid | 100%
9 November 2026 - 17 January 2027
Code for the course: HL238C

This course is offered as part of coursepackage:

Course content

Kursen syftar till att studenten, med tyngdpunkt på tiden mellan 500 och 1800 e.v.t., ska utveckla kunskaper om förändringsprocesser och människors olika levnadsvillkor utifrån perspektiv som klass, genus, generation och etnicitet. Dessutom syftar kursen till att studenten ska vidareutveckla sin historiedidaktiska kunskap och förmåga, inklusive metodik, från föregående kurs och i samband med detta utveckla sina historiedidaktiska resonemang med utgångspunkt från begreppen interkulturalitet och medborgerlig bildning.

Kursen behandlar olika politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förändringsprocesser, samt drivkrafter bakom dessa förändringsprocesser, utifrån olika förklaringsmodeller och perspektiv för tiden mellan ca 500 och 1800 e.v.t. Människors levnadsvillkor under den aktuella perioden behandlas utifrån perspektiven klass, genus, generation och etnicitet. I kursen studeras frågor om hur progression och begreppsutveckling behandlas i aktuella styrdokument och i internationell forskning. I anslutning till frågor kring progression och begreppsutveckling behandlas undervisningens organisation och genomförande med särskild inriktning på individens kunskapsutveckling. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning. Kursen behandlar begreppen interkulturalitet och medborglig bildning ur ett historiedidaktiskt perspektiv.

Entry requirements

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL237C Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor till ca 500 (genomgången)

Course literature

Course evaluation

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).