Tema 1
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker. Kap 1, 2, 4, 5, 6 (314s)
Kenney, W. Larry; Wilmore, Jack H; Costill, David L (2022). Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Leeds: Human Kinetics. Kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 19 (168s)
Sand, Olav; Sjaastad, Øysten V; Haug, Egil; Bjålie, Jan G (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3. uppl. Stockholm: Liber. (143s)
Tonkonogi, Michail, & Bellardini, Helena (2012). Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom?: för hälsa, prestation och individuell utveckling. SISU idrottsböcker. Kap 2, 3, 4, 5, 6, 7 (73s)
Tema 2
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker. Kap 1, 2, 3 (86s)
Skolverket. (2014). Skolverkets rapport om simkunnighet i årskurs 6. (Rapport Dnr 5.1.3-2014:402) (20s). Tillgänglig via internet.
Tema 3
Bringéus, Eva & Kouns, Maria (2019). Språkanvändning, undervisning och lärande. Stockholm: Skolverket. (12s) Tillgänglig via internet.
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. kap. 5-9. (87s)
Illeris, Knud. (2017). Learning, Development and Education. From Learning Theory to Education and Practice. Milton: Routledge. Kap 1, 2, 4, 6 (38s) Tillgänglig via internet.
Jensen, Mikael (2016). Lärande och lärandeteorier: om den intentionella människan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. Kap 1-5, 8, 10 (62s)
Lundgren, Ulf P; Säljö, Roger; Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, Stockholm: Natur & Kultur. Kap 7, 9 (81s)
Marton, Ference (2014). Necessary Conditions of Learning. Florence: Taylor and Francis. Kap 1, 2 (38s) Tillgänglig via internet.
Serder, Margareta & Jobér, Anna (red.) (2021). Vetenskapliga teorier för lärare, Natur och Kultur. Kap 1-2. (35s)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Från skola för vuxna till vuxnas lärande. (32) Tillgänglig via internet.
Myndigheten för skolutveckling (2004). Idé och inspiration i arbetet med vuxnas lärande. (50 s. i urval). Tillgänglig via internet.
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet. (60s). Tillgänglig via internet.
Kompendier och artiklar om ca 200 sidor samt filmer tillkommer.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i fysiologi, träningslära och biologisk utveckling. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt i skolsammanhang genom idrottslärans former och simning med livräddning. I detta ingår att utveckla kunskaper om ungdomars och vuxnas lärande samt dess betydelse för undervisning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskaper om centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning samt förståelse för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen.
I kursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet, koordination och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former samt simning med livräddning. I kursen behandlas ungdomars och vuxnas lärande och centrala lärandeteorier samt samband mellan lärande och undervisning. Relationen mellanvetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen belyses.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL209C Idrott och lärande: Kroppsligt lärande och rörelseförutsättningar (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).