Relevant litteratur väljs i samråd med handledaren utifrån studiens ämnesområde och metod
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt genom att planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig och ämnes- och ämnesdidaktisk studie. Ett avgränsat problemområde ska belysas utifrån en fråga med relevans för lärarprofessionen.
I kursen behandlas traditioner, forskningsansatser, teorier och metoder inom ämne och ämnesdidaktik. Vidare väljs, gärna i dialog med partnerskolan, ett problemområde och en problemställning som är förankrade i läraryrket. Studenterna genomför ett självständigt arbete i samråd med en handledare. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och kan innefatta en empirisk undersökning, ett utvecklings-/förändringsarbete, ett gestaltande arbete, eller en text-/dokumentationsstudie.
Entry requirements
Se utbildningsplan
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).