Delkurs 1. Organisation och profession inom funktionshinderområdet, 9 hp
Andersson M, Christensen J, Hillgren P-A, (2017) Varför gör vi på detta viset? Att tänka nytt i förändringsarbete inom äldreomsorgen med fokus på innovationskultur och kunskapsbildning, FoU-dokument 2017:1, Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen och Stadskontoret, Malmö stad. 29 s.
Avby G, (2018) Att utveckla professionell expertis och lärande. Lund: Studentlitteratur. 179 s.
Barron K, (2002)” Who am I? Women with learning difficulties (re)constructing their self-identity”, Scandinavian Journal of Disability Research, 4 (1), 58-79. 12 s.
Christensen J, (2016) A critical reflection of Bronfenbrenner’s development ecology model. Problems of Education in the 21st Century. Vol. 69: 22–28. DOI: 10.13140/RG.2.1.2959.7681 6 s.
Elkjaer B, (2021) The learning organization from a pragmatist perspective, vol. 28 No. 1, pp. 59-70, Emerald Publishing Limited
Gunnarsson E, Szebehely M, (2017) (Red) Genus i omsorgens vardag. Stockholm, Gothia. 160 s.
Larsson M, Larsson G L, (senaste upplagan) LSS – 201X. Helsingborg, Komlitt AB. 100 s.
Mattsson T, (2021) Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis. Malmö, Gleerups. s. 21-130 samt 213 - 228. 124 s.
Staaf A, Andersson L, (senaste upplagan) Socialtjänstlagen – 201X. Helsingborg, Komlitt. AB. 200 s.
Svanevie K, (2013) Socialt arbete som evidensbaserad praktik. Lund, Studentlitteratur 125 s.
SOSFS 2005:28 Anmälningsskyldighet enligt Lex Maria. Socialstyrelsens författningssamling. 4s.
SOSFS 2011:5 Socialstyrelsens allmänna råd och föreskrifter om Lex Sarah. 5 s.
Tillkommer vetenskapliga rapporter, artiklar och annat utbildningsmaterial om cirka 100 sidor.
Delkurs 2. Professionsutveckling inom socialpedagogiskt arbete, 6 hp
Larsson S, Nohrstedt L, (2012) Samverkan – anhöriga och personal i LSS-verksamhet. Helsingborg, Komlitt. 86 s.
Olson H, (2018) En mer personlig bok om förändringsarbete: så här tänker jag och gör jag – tror jag. Stockholm. Vulkan förlag. 217 s.
Svensson K, Johnsson E, Laanemets L, (2021) (2008) Handlingsutrymme: utmaningar i socialt arbete, Stockholm, Natur & kultur.296 s 255 s.
Thorsén H, (2016) Människosyn och etik. Stockholm. Remus förlag. 165 s.
Tillkommer vetenskapliga rapporter, artiklar och annat utbildningsmaterial om cirka 50 sidor.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utvecklar ett professionellt förhållningsätt rörande kunskaper om professionens ansvar och handlingsutrymme inom socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet.
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
Delkurs 1. Organisation och profession inom funktionshinderområdet, 9 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras professionens ansvar gällande lagar och styrdokument utifrån ett etiskt förhållningssätt. Social dokumentation, sekretess, Lex Sarah och Lex Maria ges särskilt utrymme. Därtill tydliggörs innebörden och förutsättningarna för ett kunskapsbaserat socialpedagogiskt arbete och lärande inom organisationer. Detta kunskapsbaserade arbete diskuteras också utifrån ett intersektionellt perspektiv, så som ålder, kön, sexualitet, klass och etnicitet.
Delkurs 2. Professionsutveckling inom socialpedagogiskt arbete, 6 hp
Delkursens innehåll
Ledning av grupper och grupprocesser till exempel personalhandledning, brukargrupper och anhöriggrupper tränas. Särskild vikt läggs vid den egna professionsutvecklingen och förståelsen av värderingars påverkan på yrkesrollen och i bemötandet av brukaren. Delkursen lägger stor vikt vid att det kunskapsbaserade socialpedagogiska arbete som presenterats i delkurs 1, också blir ett centralt förhållningssätt för att förstå professionsutveckling. Genomgående i delkursen diskuteras etiska aspekter.
Entry requirements
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt in-formerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).