Bonnedahl K J, Egan Sjölander A, Lindberg M, (2022) Social innovation för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. 190 s.
Forslund M, (2022) Ledarskap för förändring och förnyelse. Lund: Studentlitteratur. 315 s.
Molin M, Bolin A, (red) (2018) Socialpedagogiskt handling i teori och praktik. Trollhättan: Högskolan Väst. Rapport Nr 2018:4. 87s.
Vetenskapliga artiklar och webbaserat material tillkommer om ca 300 sidor.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utvecklar kompetens att initiera och genomföra förändringsarbete i verksamheter inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet och socialpedagogiskt arbete.
Kursen innehåller tre teman. Ett är att identifiera och redogöra för exempel på samhällsutmaningar, social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn utifrån olika verksamheter och organisationsformer inom funktionshinderområdet; exempelvis teknologins tillämpning inom framtidens vård- och omsorg. Ett annat tema fokuserar på idégenerering och kreativa processer. Under det tredje temat belyses terminologi, begreppsbildning och handlingsstrategier i social innovation och entreprenörskap.
Entry requirements
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131B och SF141B skall vara godkända.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).