Ahmed, Sara (2014). The cultural politics of emotion. Edinburgh:
Edinburgh University Press. (s. 1-19)
Dysthe, Olga (1996). Det flerstämmiga klassrummet. Lund: Studentlitteratur (240 s.)
Felski, Rita (2008). Uses of Literature. Malden: Blackwell Publishing (135 s.)
Hall, Stuart (red.) (1997). Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications (s. 1-62, 223-277)
Kompridis, Nikolas (2013). Recognition and Receptivity. Forms of
Normative Response in the Lives of the Animals We Are. New
Literary History, 44(1) (s. 1-24)
Moi, Toril (2009). What can Literature Do? Simone de Beauvoir as
a Literary Theorist. PMLA, 124(1), (s. 189-198)
Moi, Toril (2011). The Adventure of Reading. Literature and Philosophy, Cavell and Beauvoir. Philosophy, Cavell and Beauvoir. Literature & Theology, 25(2) (s.125-140)
Petersson, Margareta (2010). Globalisering och litteratur: Växjö: Linnéuniversitetet (4 s.) Tillhandahålls av läraren
Ong, Walter J. (1990). Muntlig och skriftlig kultur. Teknologiseringen av ordet. Göteborg: Anthropos (Inledning, Kapitel 1, 4, 5 och 6, 100 s.)
Skönlitteratur omfattande cirka 800 sidor samt 8-10 filmer väljs i samråd med kursens lärare enligt särskild lista.
Aktuell Tv-serie och autofiktion/biografi väljs i samråd med kursens lärare.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursens syfte är att studenten ska bredda och fördjupa sina kunskaper om berättande från olika kulturer och i olika medier. Vidare ska studenten utveckla fördjupade insikter om vad berättande och reception kan betyda i undervisning.
Kursen behandlar berättandet i olika kulturer och i olika medier. Studenterna får möta berättande från olika delar av världen och reflektera över hur kulturella och globala perspektiv gestaltas. Skillnader mellan skriftligt och muntligt berättande studeras. Berättandet som kunskaps- och traditionsbärare diskuteras och problematiseras. Filmens berättande lyfts särskilt fram och studeras med hjälp av analytiska begrepp. Även berättandet i andra medier såsom stillbilder, tryckta texter och TV-produktioner studeras och analyseras. Detta sker huvudsakligen i en seminarieserie där olika berättande texter diskuteras och analyseras utifrån olika teman. Studenterna ges också möjlighet att diskutera och ta ställning till hur olika berättande texter kan skapa en flerstämmig lärandemiljö. Vidare behandlas receptionsteorier på ett fördjupat sätt för att studenterna ska kunna analysera läsares möten med olika typer av berättande.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SL711C Svenska och lärande: Språk och litteratur genom historien (genomgången) eller SL727C Svenska och lärande: Språk och litteratur genom historien (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).