Allwood C M, Erikson M G, (2017) Grundläggande vetenskapsteori: för psykologi och andra beteendevetenskaper. Lund: Studentlitteratur (217 s.)
Bryman A, (2008) Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. (50 s. av 690 s.)
Foucault M, Gröndahl B, (2002) Sexualitetens historia. 1, Viljan att veta. Göteborg: Daidalos. (158 s.)
Grix J, (2002) Introducing students to the generic terminology of social research. Politics, 22(3), 175–186. (12 s.)
Nilsson R, (2008) Foucault: en introduktion, 113–136. Malmö: Egalité. (17 s.)
Nortvedt P, Andersson S, (2006) Sensibilitet och reflektion: filosofi och vetenskapsteori för vårdprofessioner. Göteborg: Daidalos. (301 s.)
Plummer K, (2005) Foreword. Permanence and Change: Sexual conduct – thirty years on. I Gagnon J H, Simon W, Sexual Conduct: The Social Sources of Human Sexuality, ix – xxi. Chicago, IL: Aldine. (13 s.)
Searle J R, (1993) Rationality and realism, what is at stake? Daedalus 122(4), 55–83. (28 s.)
Simon W, Gagnon J H, (2007[1984]) Sexual Scripts. I Parker R, Aggleton P (eds.) Culture, Society and Sexuality: A Reader, 31–40. London, New York: Routledge.
Tillkommer 300 sidor vetenskapliga artiklar.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskap om olika vetenskapsteoretiska perspektiv med speciell inriktning på sexologi och sexualitetsstudier. Centrala perspektiv innefattar exempelvis socialkonstruktionism och realism. Förhållandet mellan vetenskapens grundläggande byggstenar kommer att behandlas: ontologi, epistemologi, metodologi, metod och empiri. Kursen innehåller dessutom ett block som behandlar akademiskt skrivande.
Entry requirements
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske, psykolog- eller läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)