Arver S, Damber J-E, Giwecman A, (2017) Andrologi. Lund: Studentlitteratur. (Utvalda delar, ca 200 s).
Blake S, ( 2004) Not aliens or rocket science: Young men and sex and relationships work. In E. Burtney & M. Duffy (Eds.), Young people and sexual health: Individual, social and policy contexts. London: Palgrave Macmillan. (pp. 155-167, 12 s).
Ekdahl J, (2017) Sexualitet och sexuella problem. Bedömning och behandling enligt KBT. Lund: Studentlitteratur. (Utvalda delar, ca 150 s.)
Gahm E, (2017) Praktisk sexualmedicin, Lund: Studentlitteratur. (Utvalda delar, ca 100 s.)
Hall K S K, Binik Y M, (eds) (2020) Principles and Practice of Sex Therapy. 6th ed. New York: Guilford Press. (100 s. av 536 s.)
Lotti F, Maggi M (2018) Sexual dysfunction and male infertility. Nat Rev Urol. 15(5):287-307. (20 s.)
Lundberg T, Malmquist A, Wurm M, (2017) HBTQ+. Psykologiska perspektiv och bemötande. Stockholm: Natur & Kultur. (Utvalda delar, ca 100 s.)
Nobis R, Sandén I, (2008) Young men’s health: A balance between
self-reliance and vulnerability in the light of hegemonic masculinity, Contemporary Nurse, 29:2, 205-217. (12 s)
Nolsøe AB, Durukan E, Jensen CFS, Fode M, (2022) Diagnosis of Male Sexual Dysfunction. In: Sarikaya, S., Russo, G.I., Ralph, D. (eds) Andrology and Sexual Medicine . Management of Urology. Springer, Cham. (9 s.)
Persson T, (2022) Men and Masculinities in Sexual Healthcare: Exploring Notions and Discourses among Healthcare Professionals. Licentiate thesis. Göteborgs universitet. (69 s)
Petersson C, Plantin L, (2019) Breaking with Norms of Masculinity: Men Making Sense of Their Experience of Sexual Assault. Clinical Social Work Journal. 47, 372–383 (11s)
Aktuella rapporter, vetenskapliga artiklar och texter om ca 300 sidor tillkommer. Till litteraturlistan tillkommer också ett ospecificerat antal sidor som väljs av studenterna själva i relation till den individuella examinationen.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper i andrologi med fokus på sexologi och den biologiske mannen, utifrån aktuell forskning. Kursen belyser även trans- och intersexperspektiven. Kursen presenterar biologiska/medicinska, psykologiska, sociokulturella perspektiv på den biologiske mannen och dennes sexualitet. Kursen belyser temat utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv på sexuell hälsa och ohälsa. Utifrån kursdeltagarnas professionella utgångspunkter diskuteras och analyseras andrologiska frågeställningar samt teorier, modeller och metoder för att möta och arbeta med sexuella frågor och problem.
Entry requirements
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- eller läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare och klient/behandlare.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).